Als mensen mij vragen wat ik de belangrijkste succesfactoren binnen een bedrijf vind dan zeg ik altijd: Marketing en Analyses.
Lees in de blog van deze week hoe je van gegevens informatie maakt en hoe je deze informatie kan gebruiken om je danslessen te verbeteren.
Marketing
Je product kan nog zo goed zijn, als niemand ervan weet zal niemand het kopen. Je kan alles intern nog zo goed op orde brengen, als je marketing niet goed is dan heb je een probleem.
Analyses
Op een goede 2e plaats komt het maken van analyses. Waarom analyses op een 2e plaats? Heel simpel. Er valt maar weinig te analyseren als je geen klanten hebt. En klanten komen, zeker in de beginfase van je bedrijf, vooral door een goede marketing.
Waarom zou je iets willen analyseren?
In feite zou je het woord analyseren kunnen vervangen door ‘onderzoeken’. Je kan, als je over voldoende gegevens beschikt, enorm veel onderzoeken. Daarmee zet je de beschikbare gegevens om in nuttige informatie waarmee je bijvoorbeeld de kwaliteit van je danslessen kan verbeteren.
Maar voordat je iets kan onderzoeken heb je een verzameling van gegevens nodig, ook wel ‘data’ genoemd. Nu weet ik dat er dansscholen zijn die alle inschrijvingen met pen en papier bijhouden. Sommigen zijn een stap verder en doen dit in Word, en weer anderen met Excel. Met Excel kom je een heel eind mits je de data heel consequent bijhoudt maar ik zou je aanraden om al je gegevens in een klanten administratiepakket te zetten waarmee je de opgeslagen data kan exporteren. Met deze export kan je dan in Excel of een ander pakket je analyses maken.
Wat wil je analyseren?
Ik zou je aanraden om te beginnen met jezelf een aantal eenvoudige vragen te stellen. Bijvoorbeeld: hoe oud/jong is de gemiddelde cursist binnen je dansles of dansschool? Nu zou je misschien zeggen; Morry, wat moet ik daar nou mee? Nou, die gemiddelde leeftijd zegt namelijk iets over de sfeer in een les. Als iemand van 18 jaar jouw dansles binnenloopt en allemaal mensen ziet van boven de 50 dan is de kans klein dat die student zich zal inschrijven. Zo ontdekten we een paar jaar geleden dat de gemiddelde leeftijd van onze cursisten bleef stijgen. Omdat wij graag een mix hebben van jong en ouder in onze danslessen hebben we toen de studentenkortingen ingevoerd. Het resultaat is dat we nu al 2 jaar de gemiddelde leeftijd aanzienlijk zien dalen.
Stel dat je een aanbieding krijgt om je danslocatie te verhuizen vanuit het centrum naar de rand van de stad. Een interessante vraag zou dan kunnen zijn: Hoever is de gemiddelde cursist bereid om te reizen om naar je danslessen te komen? Door een analyse te maken op de postcodes kan je bijvoorbeeld een vergelijking maken tussen de afstand die je cursisten nu moeten afleggen naar je huidige locatie in het centrum ten opzichte van de locatie aan de rand van de stad. Als je bij zo’n onderzoek merkt dat 80% van je cursisten het dubbele aantal kilometers moet afleggen om bij je nieuwe locatie te komen, dan kan je beter eerst een enquête onder je klanten houden om te zien hoeveel er daadwerkelijk bereid zijn om met je mee te verhuizen.
De afstand die mensen bereid zijn af te leggen om naar jouw lessen te komen zegt ook iets over de kwaliteit van je danslessen!
Nog een interessante vraag: Hoeveel procent van je cursisten gaat er door naar het volgende seizoen en hoeveel stopt er? Als het gaat om analyses binnen je dansschool raad ik je aan om te werken met wat ik noem: ‘doorstroomcijfers’. Daarmee kan je berekenen hoeveel procent van je cursisten blijft doordansen en hoeveel er stopt per seizoen. Vervolgens kan het interessant zijn om diegenen die stoppen met het volgen van dansles te vragen waarom ze zijn gestopt. Vonden ze de lessen niet leuk, te moeilijk, te druk, te stil?
Als er meerdere docenten binnen je dansschool actief zijn dan kan je met dit doorstroomcijfer ook onderzoeken hoeveel procent van de cursisten bij een bepaalde docent doorgaat en hoeveel er stopt en ook hoeveel er van de ene docent naar de andere overstapt. Als jij merkt dat het doorstroomcijfer van je collega aanzienlijk hoger ligt dan dat van jou, dan zou ik zeker eens naar de dansles van je collega gaan om te kijken wat hij/zij anders doet dan jij. Dit geeft een geweldige manier om de kwaliteit van je danslessen steeds verder te verbeteren.
In onze vernieuwde docentenopleiding hebben we een module ‘Dance Business’ opgenomen. Hiermee leer je als dansdocent wat er bij komt kijken om je eigen dansschool te runnen of om de dansschool waar je werkt te helpen de kwaliteit van de danslessen verder te verbeteren.
Zoals je misschien al weet geven we dit jaar onze docentenopleiding op Ibiza! 9 dagen dansen, leren en genieten.
Op zaterdag 17 januari geven we een 3 uur durende Gratis Docententraining! Na deze Gratis Training is geen dansles meer hetzelfde! Meld je HIER aan.
2 VRAGEN
- Heb je nog vragen? Het is bijna kerst dus je mag alles vragen 😉
- Waarover zou je graag meer willen weten en een blog willen lezen?
Stel je mijn wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan via Social Media.