Veel van de vaardigheden waar jij vandaag over beschikt heb je in het verleden van iemand anders geleerd. Dit door goed te kijken, te luisteren en het daarna zelf te proberen. Meestal lukte het je niet de eerste keer maar door voldoende oefening werd je beter en beter. Soms zelfs beter dan degene waarvan je het hebt geleerd. Herkenbaar?
Als je deze week naar een van onze gratis proeflessen gaat of volgende week naar een van onze lessen dan zal iets je opvallen. En dat is dat al onze lessen volgens een bepaalde strategie worden gegeven. Door deze strategie leren onze cursisten gemiddeld 30% sneller. Deze strategie kan je niet alleen toepassen op danslessen. Het is toepasbaar op alles wat je van of aan anderen wilt leren.
Deze week deel ik de 10 stappen van onze lesstrategie waarop al onze danslessen zijn gebaseerd zoals je deze leert tijdens onze docentenopleiding. Daarmee kan dit de belangrijkste les worden die je in 2016 gaat leren. Sterker nog, als je de daarop volgende stap neemt zou het weleens voorgoed je leven ten goede kunnen veranderen.
In onze docentenopleiding staan 3 onderdelen centraal:
1. Lesgeven
2. Rhythm & Timing en
3. Danstechniek
Dit zijn dan ook meteen de 3 onderdelen waarop je tijdens het examen op de laatste dag wordt beoordeeld. Alleen als je op alle drie onderdelen een voldoende scoort ben je geslaagd.
Als het gaat om 30% meer effectiviteit dan dienen de onderdelen Rhythm & Timing en Danstechniek ter ondersteuning. De voornaamste winst zit ‘m in het eerste onderdeel: Het Lesgeven!
De strategie die we binnen Salsaventura gebruiken binnen al onze danslessen, proeflessen, bootcamps en workshops bestaat uit de volgende 10 stappen:
1. Voorbereiding
2. CRC
3. Positionering
4. Voorbeeld met Cueing
5. Richting
6. Circle of Instruction
7. Zonder voorbeeld met Cueing
8. Quick Scan met Cueing
9. Muziek met Cueing
10. Zelfstandig zonder Cueing
- Voorbereiding
Misschien wel een van de meest onderschatte onderdelen: de voorbereiding. Het is van het grootste belang dat je precies weet wat je gaat doen en vooral waar de mogelijke valkuilen liggen. Deze valkuilen noemen we in de opleiding ‘Pittfalls’. Het is ook belangrijk dat je een plan B hebt voor het geval je cursisten het te moeilijk of te makkelijk vinden.
Niets komt vanzelf en omdat het belangrijk is dat een dansles vooral ook gezellig is, is het ook belangrijk manieren voor te bereiden waarop je de dansles gezellig maakt. Jawel: zelfs je grapjes kan je voorbereiden! - CRC
Deze term komt uit de fitness en staat voor Contact – Response – Compliment/Comment. Bij het maken van CRC is het belangrijk dat je contact maakt met je cursisten. Dit kan je 1:1 doen als ze binnenkomen maar je kan het ook doen door een algemene vraag te stellen aan het begin van je les.
Bijvoorbeeld: ‘Wie van jullie is er afgelopen week nog gaan dansen’?
Als je bij het stellen van je vraag je eigen hand omhoog steekt zal je merken dat diegenen die zijn gaan dansen dit ook zullen doen. Als het om 1:1 gaat kan je er zelfs een tip of een compliment aan toevoegen (de laatste C: Compliment/Comment). - Positioneren
Als stap 3 bepaal je jouw positie ten opzichte van de groep. Dit kan voor de groep zijn of in het midden. Daarbij zorg je 1. Dat de groep jou goed kan zien en 2. Dat jij de groep goed kan zien. - Voorbeeld met Cueing
Nu kan ik over Cueing inmiddels een boek schrijven. Dit is de sleutel tot het geven van een goede dansles. Je kan Cueing toepassen als telling: 1,2,3 – 5,6,7 maar beter is het om woorden te gebruiken die tevens dienen als instructie zoals: links, voor, midden – rechts, achter, midden. Een goede Cueing werkt als hypnose. Tijdens het geven van het voorbeeld is het handig dat je de Cueing meteen toepast. - Richting
De richting waarin je staat is bepalend voor de manier waarop mensen het voorbeeld kunnen zien tijdens de uitvoering. Als je vanuit het midden van een cirkel werkt moet je dus regelmatig van richting veranderen. Maar niet te snel! Laat mensen minimaal 3 keer vanuit dezelfde richting oefenen voordat je van richting veranderd. - Circle of Instruction (COI)
Met dit onderdeel schiet je stappen omhoog op de ladder van effectiviteit. Binnen de COI behandel je een techniek of een combinatie tot aan de 1e pittfall. De 1e pittfall is het 1e onderdeel waar mensen moeite mee hebben. Dit onderdeel herhaal je 3 keer. Daarna ga je door tot de 2e pittfall. Ook dit onderdeel herhaal je 3 keer. Daarna plak je deel 1 en 2 aan elkaar en ook dit herhaal je 3 keer. Bij iedere herhaling gaat het tempo iets omhoog. Zijn er meerdere pittfalls, dan herhaal je dit proces. - Zonder voorbeeld + Cueing
In dit hele proces heb je tot nu toe met de cursisten meegedaan. In stap 7 stap je eruit. Daarbij haal je het visuele voorbeeld voor ze weg en gaat je Cueing door. Hierdoor begeleidt je ze met je stem door de oefening en schakelen cursisten van het visueel / auditieve leren over op volledig auditief / kinesthetisch. Met andere woorden: ze gaan nu voelen in plaats van denken! - Quick Scan + Tips
Doordat je zelf niet meer meedoet heb je nu tijd om de groep te ‘scannen’. We noemen dit de Quick Scan waarbij je de hele groep met je Cueing begeleidt en kijkt waar er nog problemen zijn. Aan de hand van je Quick Scan geef je nu algemene tips en herhaal je de oefening. Ook dit doe je minimaal 3 keer. - Muziek + Voorbeeld + Cueing
Je bent er bijna. De muziek kan aan. Daarbij is het belangrijk dat het tempo van het nummer (bpm) ongeveer gelijk is aan de Cueing die je hebt toegepast tijdens de oefening (voorbereiding). Als jij heel langzaam hebt geteld en je zet nu een nummer op dat heel snel is, dan ben je de groep kwijt en is je hele opbouw voor niets geweest. En dus is het belangrijk dat je tijdens de muziek de groep begeleidt met je Cueing. In deze fase is het belangrijk dat je weer meedoet. - Muziek + Quick Scan
In deze fase stop je met de Cueing en stap je uit de groep. Meestal roep ik in mijn lessen ‘you are on your own’ zodat ze weten dat ze het nu helemaal zelf moeten doen. Dit is voor jou het ideale moment om de groep te blijven scannen en mensen te helpen die nog moeite hebben.
Natuurlijk vraagt bovenstaande proces oefening en wordt er binnen de opleiding nog een aantal belangrijke onderdelen aan toegevoegd waaronder Communicatie en Presentatie Techniek.
Toch sta ik iedere keer weer verbaasd te kijken hoe onze deelnemers aan de docentenopleiding binnen enkele dagen dit bovenstaande proces aanleren, toepassen en hun leseffectiviteit met wel 50% tot 200% verbeteren.
Op 22 oktober organiseren we de training: Dance Teaching Strategies waarbij we dieper ingaan op de bovengenoemde 10 stappen en tevens ingaan op de onmisbare communicatie en presenatietechnieken om dit systeem verder te perfectioneren.
Tijdens de 3 uur durende training Dance Teaching Strategies van 22 oktober zal ik je ook meer vertellen over de dansdocentenopleiding. Daar krijg je ook de kans om een unieke plek voor de opleiding te reserveren.
En ik heb goed nieuws. Je komt in aanmerking voor een GRATIS ticket voor de training Dance Teaching Strategies, mits je op tijd jouw plek reserveert.
Tijdens de Dance Teaching Strategies ontdek je hoe je welke informatie ook met de hoogste effectiviteit op een ander kunt overdragen.
Hoe zou dat voor jou zijn?
En dus ben ik benieuwd.
Hoe kan jij profiteren van de juiste communicatie en presentatie technieken waarmee je jouw vaardigheden met de hoogste effectiviteit aan een ander kunt overdragen?
Laat mij jouw antwoord weten in het commentaarveld onderaan deze pagina.
Zodra jouw comment is geplaatst ontvang je jouw gratis ticket voor het Dance Teaching Strategies (twv € 297,-) van 22 oktober as.
PS. Deel dit artikel met jouw vrienden via Facebook en andere Social Media zodat ook zij kunnen profiteren van deze training.