Dans jij met verschillende partners? Ga je regelmatig naar een feestje? Dan heb je vast en zeker gemerkt dat de ene partner voortdurend oogcontact maakt en dat de ander dat niet of nauwelijks doet. Ik heb wel eens met een dame gedanst die mij vanaf de eerste tot en met de laatste tel van het nummer in mijn ogen keek. Nou ja, ‘kijken’, dan noemen we het staren en voelt het toch wat ongemakkelijk. Maar het tegenovergestelde is ook niet leuk: als je danspartner naar alles en iedereen kijkt behalve naar jou. Dus hoe vaak en wanneer kijk je nou iemand aan? Wat is de gulden middenweg?
Tijdens onze bootcamp Revealing the Secret wijden Cyldra en ik een heel hoofdstuk aan connectie op de dansvloer. Ik stel de dames dan altijd de volgende vraag: ‘Dames, met welke man dans je liever? De man die tientallen combinaties met je doet, maar nauwelijks oogcontact met je maakt? Of dans je liever met een man die slechts een paar combinaties doet, maar jou het gevoel geeft echt met JOU te dansen?’. Je kunt wel raden waar de voorkeur naar uit gaat.
Maar hoe ontstaat die connectie dan? Het zou te ver gaan om de gehele module te bespreken, maar duidelijk is dat er 2 vereisten zijn om die connectie tot stand te brengen: oogcontact en een glimlach. Want je kunt nog zoveel oogcontact maken, als je er heel serieus bij kijkt, werkt het niet. Onderstaand vind je een aantal tips over wanneer je elkaar wel en wanneer niet aankijkt tijdens het dansen. Let op: ze zijn er om je op weg te helpen. Het zijn geen stelregels!
WEL of GEEN oogcontact?
1. WEL: Voordat je begint te dansen
Het klinkt misschien gek, maar die connectie wordt al opgebouwd vanaf het moment dat je elkaar ten dans vraagt. Als er een kerel van twee koppen groter als een boer met kaplaarzen op je af komt lopen, voor je gaat staan zonder je aan te kijken, en zegt; ‘Heeeej, DANSUUH?’ dan kan ik me voorstellen dat je even een beurtje overslaat. En dus is het fijn als iemand eerst oogcontact maakt alvorens hij/zij je vraagt om te dansen.
2. WEL: Tijdens de tellen 1,2 en 3
Tijdens de eerste 3 tellen van een maat (als je op de eerste tel naar voren danst als man en als vrouw naar achter) is er meestal sprake van een voorbereiding tot iets. Ga maar na; een Cross Body Lead bijvoorbeeld, wordt voorafgegaan door een opening van de man op de 2e en de 3e tel. De echte actie vindt plaats op 5, 6 en 7. Je kunt dus heel goed oogcontact maken op de 1e en de 2e tel tijdens zo’n CBL. Op de 3e tel is het dan handig als de heer even over zijn linker schouder kijkt om te zien of hij de dame inderdaad kan laten lopen in de CBL. Met andere woorden: tijdens de eerste drie tellen van de maat heb je vaker de tijd en de ruimte om elkaar even aan te kijken.
3. NIET: Vanuit de basishouding
In de basishouding is de afstand tussen beiden vaak te klein om goed oogcontact te maken. Daarmee bedoel ik niet dat het fysiek onmogelijk is, maar meer dat oogcontact dan opeens heel intiem kan zijn. Prima als je met je vriend of vriendin danst, maar misschien wat minder comfortabel voor iemand die je (nog) niet zo goed kent. Je zou dus kunnen zeggen: hoe korter de afstand tussen jou en je partner, hoe korter het oogcontact.
4. WEL: Tijdens Shines
Mocht je ervoor kiezen elkaar los te laten en over te gaan op Shines… kijk dan niet de hele tijd naar je buren, de voorbij lopende cameraman, de DJ of naar jezelf in de spiegel. Los van elkaar dansen betekent niet dat je niet meer met die diezelfde partner aan het dansen bent. Houd dus regelmatig oogcontact tijdens je Shines. And … keep smiling, het is leuk!
VRAAG:
1. WAT IS JOUW ERVARING ALS HET GAAT OM OOGCONTACT OP DE DANSVLOER?
2. HOE GA JIJ OM MET IEMAND DIE JE DE HELE TIJD AANSTAART OP DE DANSVLOER?
3. HOE GA JIJ OM MET IEMAND DIE HELEMAAL NIET NAAR JE KIJKT OP DE DANSVLOER?
Groetjes,
Morry