Je hebt er zin in. Je gaat naar een Salsa, Bachata, Zouk of Kizomba party en je bent er helemaal klaar voor. Je trekt je favoriete shirt en broek aan, extra shirt, je nieuwste dansschoenen bij je en niet te vergeten; je hebt je ‘moves’ bij je. Dit scala aan leuke en spannende combinaties ga je met al je danspartners uitproberen vanavond.
Je komt de zaal in, de dansvloer lacht je tegemoet, jouw favoriete dj’s draaien die avond. Je weet het zeker. Je gaat genieten!
En dan, je 1e dansje… je doet een (in het geval van een salsa party) cross body lead en je volgt met een basic step en een draai voor de dame naar rechts. Hierna doe je nog een cross body lead. Gevolgd door… jawel…. een draai voor de dame naar rechts. Weet je wat? Nog een poging. En ja hoor; opnieuw doe je een cross body lead. Gevolgd door…?
Je database is zojuist gecrasht en je hebt geen back-up bij je. Je server heeft momenteel geen netwerkverbinding en al je hulplijnen staan uit. Wat is hier aan de hand? Herken jij het bovenstaande verhaal bij jezelf of bij je danspartner? Geen zorgen. De oplossing is nabij!
90% van alle heren maakt dit bovenstaande met enige regelmaat mee. Voor sommigen zo frustrerend dat ze na een tijdje stoppen met het bezoeken van feesten of erger, stoppen met dansen.
Hoe komt het?
Tijdens onze bootcamp revealing the secret leg ik uit dat er als het ware 2 kamers zijn. In de ene kamer ligt je database. Dit is het prachtige archief met alle combinaties. In de andere kamer speelt de muziek. En dit is meestal de kamer waar de dame zich al bevindt. Deze 2 kamers zijn, bij veel mannen, gescheiden door een hele dikke muur. Als je in de kamer van de database bent kan je de muziek, die speelt in de andere kamer, nauwelijks horen. Als je in de kamer bent waar de muziek speelt, dan is het nauwelijks mogelijk om de database te benaderen. Het is de bedoeling om de muur tussen de twee kamers weg te breken. Maar hoe doe je dat?
Tijdens een dansles krijg je meestal eerst de instructie zonder muziek. Op dat moment ben je, tijdens de fase van de uitleg, vooral in de kamer met de database, je rationele kant van je hersens. Als daarna de muziek aangaat, ga je als het ware, naar de andere kamer. Je emotionele kant wordt nu getriggerd. Omdat de tijdspanne tijdens een dansles, tussen het switchen van de ene kamer naar de andere, heel kort is, gaat dit prima. Sterker nog; de docent telt meestal door terwijl de muziek aanstaat. Daarmee maakt hij als het ware een verbinding tussen de ene kamer en de andere (de linker en de rechter hersenhelft).
Een jaar of tien geleden ontdekte ik iets dat mijn dansleven voor altijd zou veranderen. En ik verzeker je dat het ook jouw dansleven kan veranderen als je er voldoende voor openstaat en de moeite neemt om het uit te proberen.
Ook ik ging in het verleden met enige regelmaat gefrustreerd de dansvloer af omdat ik alle combinaties, eenmaal op de dansvloer, gewoon niet meer wist. Het werd zo erg dat ik, zo’n 10 jaar geleden, op een zaterdagavond de beslissing nam om niet te gaan dansen.
Die avond vroeg ik mij af hoe het toch kwam dat ik, eenmaal op de dansvloer, niets meer leek te weten. En ik vroeg mij af; ‘hoeveel verschillende draaien kan ik een dame laten maken’?
Ik pakte pen en papier en schreef bovenaan het blaadje de letter V (voor vrouw) en onderaan de letter M (voor man).
Als snel bleek dat ik de dame in 3 vlakken/gebieden kon laten draaien; op de plaats, via de linkerkant van de man en via de rechterkant van de man.
- Op de plaats zijn dit de single right turn en de single left turn.
- Via de linkerkant van de man zijn dit de cross body turn inside (naar links via mijn linkerkant) en de cross body turn outside (naar rechts via mijn linkerkant).
- De laatste twee vinden plaats via de rechterkant. Een daarvan is de enchufa, de Cubaanse draai. De andere is de reversed cross body turn en is qua voetenwerk voor de dame hetzelfde als de cross body turn outside.
Het 6 Turn Pattern System was geboren!
Let op: in de volgende video laten we kort alle 6 de patronen zien. De opname komt uit ons online video platform voor onze cursisten.
Maar is dit dan alles? Zijn er werkelijk maar 6 draaien?
Niet echt!
Er zijn absoluut nog meer manieren om de dame te draaien maar degene uit het 6 Turn Pattern System zijn zonder enige twijfel de meest gebruikte. Sterker nog: zo’n 80% van alles wat de beste dansers ter wereld doen bestaat uit deze 6 draaien! Het enige verschil tussen de verschillende draaien is de manier waarop de handen worden vastgepakt en of er een hand hoog of omlaag gaat. Maar de kern van de draaien is hetzelfde.
Dus; waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? Waarom zoveel patronen proberen te onthouden als 80% van alles wat er op de dansvloer gebeurt bestaat uit 6 draaien?
Oh, en nog iets. Als je een dame de keuze geeft tussen man A: de man die 100 combinaties kan maar GEEN enkel oogcontact met haar maakt of man B: de man met maar 4 variaties maar haar het gevoel geeft dat zij gedurende die paar minuten dat het nummer duurt, de enige is die telt, kiezen 99,9 van de vrouwen voor man B!
Dus… voldoende redenen aan de slag te gaan met het 6 Turn Pattern System!
Let op! Volgende week komt de nieuwe Salsa Intermediate 1 online op www.salsaventura.tv. Het 6 Turn Pattern System maakt deel uit van Salsaventura.tv Intermediate 1. Als je onderaan reageert maak je kans op een maand lang GRATIS Salsaventura.tv op proef.
VRAGEN
1. Wat zijn jouw ervaringen op de dansvloer als het gaat om het vergeten van ‘moves’ en 100 keer hetzelfde doen?
Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere Social Media waarvoor dank!
Trackbacks/Pingbacks