Over tien dagen geven we de 3 uur durende GRATIS Docententraining!
Tijdens deze training van 3 uur deel ik de 10 belangrijkste elementen van het lesgeven in de Salsa, Bachata, Zouk, Tango, Kizomba of welke andere dans dan ook.
De meeste dansdocenten passen deze elementen al toe maar zijn zich vaak onbewust van wat ze doen. Dit noemen we onbewust bekwaam. Door je bewust te worden van deze stappen kan je ze veel gerichter inzetten met ongekende resultaten.
In deze blog deel ik de eerste 6, van de in totaal 15 elementen!
- Voorbereiding
Heb je weleens meegedaan aan een les waarvan je merkte dat de docent niet goed was voorbereid? Vast wel! Natuurlijk kan een docent ervoor kiezen om te improviseren tijdens een les maar daar zou de groep niet al te veel van mogen merken. Zodra je als cursist in stilte moet staan wachten omdat de docent nog op zijn blaadje aan het kijken is wat hij ook alweer moet doen dan is het duidelijk dat er niet goed is voorbereid. Een goede voorbereiding maakt de les niet alleen voor de deelnemers leuker maar ook voor de docent zelf. - Connectie
Het is belangrijk om connectie te maken met de deelnemers. Dit kan 1:1 bij binnenkomst door iedereen persoonlijk te begroeten maar deze methode kost, vooral bij een groot aantal deelnemers, veel tijd.
Je kan met de hele groep contact maken door bijvoorbeeld een vraag te stellen als “wie van jullie is er afgelopen weekend nog gaan dansen?”. Of “wie van jullie is er afgelopen weekend NIET gaan dansen”. Breng daarbij je eigen hand als eerste omhoog alsof jij tot deze groep behoort. Stel de vraag op zo’n manier dat de meeste mensen hun hand omhoog zullen brengen. Dit zorgt er, naast het wisselen van partner, ook voor dat de groep onderling connectie bouwt.
Naast connectie met de deelnemers is het belangrijk om in verbinding te staan met jezelf: Om connectie te maken met de groep, moet je eerst in contact zijn met jezelf! Wat ik hiermee bedoel zal ik uitleggen tijdens de gratis training. - Positionering
Voordat je begint is het handig dat je de deelnemers goed kan zien en dat ze jou goed kunnen zien en horen. Hiervoor is het soms nodig om mensen wat te verplaatsen en te verdelen over de vloer.
Start je met solo dansen? Dan is het vaak handig om voor de groep te gaan staan en de groep (afhankelijk van het aantal deelnemers) in rijen achter je. Het is bij een groot aantal deelnemers ook aan te raden om jezelf voor de groep te verplaatsen naar links naar rechts en van rechts naar links (vanuit het midden) zodat iedereen je een keer kan zien. Heb je meerdere rijen achter je? Laat dan ook de rijen van voor naar achteren wisselen en andersom. Zorg verder dat je in de buurt staat van de muziek zodat je niet te ver hoeft te lopen om de muziek aan te zetten.
Begin je met samen dansen? Dan is het vaak aan te raden om de groep in een cirkel om je heen te plaatsen. Op deze manier kan jij met je partner in het midden van de cirkel plaatsnemen. - Richting
Tijdens de opleiding merken we altijd hoe vaak mensen de verkeerde richting kiezen om iets uit te leggen. Dit is een valkuil. Het is vrij simpel: ga in eerste instantie altijd in die richting staan waar vooral de heren je goed kunnen zien. Het gaat er in 1e instantie dus NIET om dat jij de heren goed kan zien. Zeker in het begin van de uitleg is dit handig omdat de heer het geheel moet leiden. Het is ook belangrijk iedereen in dezelfde richting te plaatsen. Anders werkt de scan niet (zie 6). - Cueing
Als een van de krachtigste tools moet je als docent over een goede Cueing beschikken. De Cueing is het, liefst vooraf, herhaaldelijk gebruik maken van dezelfde woorden op hetzelfde moment om een volgende actie aan te kondigen. Een goede Cueing werkt als een hypnose waarbij de hele groep als het ware wordt ‘meegenomen’ in de instructie die wordt gegeven. We onderscheiden meerdere manieren van Cueing waaronder verbale en non-verbale Cueing. - Quick Scan
Naast de Cueing is de Quick Scan zonder twijfel de op één na belangrijkste tool. De Quick Scan is een tool die we hebben overgehouden uit de oertijd. Met de Quick Scan konden we lang geleden gevaar herkennen in een stil bos. Als dan een blaadje bewoog kon dat weleens betekenen dat er een wild dier op de loer lag, klaar om aan te vallen. Dat deze methode ooit van pas zou komen bij het geven van een dansles hadden onze voorouders niet kunnen vermoeden. Met deze methode ben je heel goed in staat om de uitzonderingen te filteren en te herkennen zodat je groepsgewijs alleen datgene hoeft te bespreken wat relevant is. Immers hoef je als docent niets te behandelen wat niet fout gaat. Dit leidt tot een enorme effectieve manier van lesgeven waarbij je veel meer kan behandelen in de tijd die je beschikbaar hebt.
Op zondag 19 november geven we de 3 uur durende GRATIS Docententraining! Deze training is speciaal bedoeld voor diegenen die hun lesgeven willen verbeteren of voor diegenen die wellicht les willen gaan geven. Meld je hier aan.
Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere Social Media.