“Heb jij veel last van concurrentie”? Het is een van de meest gestelde vragen die ik als ondernemer krijg. En het is een interessante vraag want alleen de vraag zelf al houdt in dat concurrentie iets is waar je last van schijnt te moeten hebben; veel of weinig. Als een luis op je hoofd.
Mijn standaard antwoord is daarop altijd: “concurrentie bestaat niet”. Althans niet in de vorm zoals het helaas door veel ondernemers wordt ervaren.
In de dikke van Dale staan verschillende betekenissen van het woord concurrentie. Helaas kom je daarin nergens tegen dat concurrentie ook betekent: Mogelijkheden!
Natuurlijk kan een concurrent ervoor zorgen dat je gefrustreerd en geïrriteerd raakt maar als je goed naar deze emoties kijkt zal je ontdekken dat het vooral angst is dat getriggerd wordt. Angst dat een ander beter, slimmer, leuker, gezellig is.
Maar een concurrent kan voor veel meer zorgen dan frustratie en irritatie alleen. Sterker nog, ik geloof dat je concurrent je grootste geschenk kan zijn.
Hieronder deel ik een 6 tal redenen met je waarom je concurrent je grootste geschenk kan zijn
- Focus op het gezamenlijke doel
Over het algemeen willen jij en je concurrenten hetzelfde. Jullie hebben hetzelfde doel. Bij de meeste dansscholen is het gezamenlijke doel om zoveel mogelijk mensen te leren dansen. En of ze dat nu bij jou of bij een andere dansschool doen, als ze maar leren dansen. Door te focussen op dit gezamenlijke doel doorbreek je de mogelijke angst op concurrentie. Zie de voordelen.Wist je dat in veel steden concurrerende bedrijven vaak dicht bij elkaar in de buurt gevestigd zijn? Beiden profiteren van het feit dat ze hier beiden gemakkelijk bezocht kunnen worden door de klant en dat deze nu eenvoudig kan vergelijken. Het enige wat ze hiervoor hoeven te doen is de productlijn op elkaar aanpassen zodat ze niet allebei hetzelfde aanbieden. Denk aan een Pearl en een Hans Anders. -
- Concurrentie leidt tot betere kwaliteit
Concurrentie zorgt er ook voor dat de kwaliteit omhoog gaat en dus is concurrentie vooral goed voor de klant. Hoe beter je collega het doet, des te meer jij wordt gedwongen minimaal hetzelfde en zelfs beter aan te bieden. - Concurrentie leidt tot vernieuwing
Zo kreeg ik vaker te horen dat iemand ergens anders Salsa is gaan dansen omdat wij geen showdansen aanbieden. Nu hebben wij geen professioneel Salsa showteam en we hebben ook niet de ambitie om op het allerhoogste niveau shows aan te bieden. Wel konden we door deze tips de 10 Week Challenge aanbieden als tussenfase om mensen te laten ontdekken of het showdansen iets voor ze is. Het bijzondere is dat we hiervoor onze collega’s van Estilo inhuren om deze lessen te geven. - Concurrentie als inspiratie
Ik durf te stellen dat veel vernieuwing vooral ontstaat door invloeden van buitenaf. Als jij het monopolie hebt in een bepaalde branche zal je het bedrijf waarin je werkt heel leuk moeten vinden om steeds opnieuw tot vernieuwing te komen. Een goede manier om te blijven vernieuwen is om jezelf de vraag te stellen: ‘hoe kan ik dit nog beter maken’? Toen ik ooit hoorde dat een van onze concurrenten tijdens de lessen liet filmen gingen wij een stap verder en introduceerden ons online video programma. Daarmee kunnen onze Salsa cursisten voor de 1e zes niveaus alles thuis nog eens rustig nakijken en oefenen. - Concurrentie als motivatie
Een van de gevaarlijkste fases voor ondernemers is routine. Als alles eenmaal ‘z’n gangetje’ gaat dan kan er een bepaalde luiheid ontstaan. Zo ken ik veel ondernemers die in een soort winterslaap terecht zijn gekomen. Pas als er een concurrent opstaat die de markt dreigt over te nemen worden ze wakker. Je ziet dit zelfs bij de grootste bedrijven die in de problemen komen omdat ze bijvoorbeeld te laat de invloed van het online winkelen hebben aan zien komen. De beste motivatie is die motivatie die onafhankelijk van een ander bestaat. Als je plezier hebt in wat je doet zal het niet moeilijk zijn gemotiveerd te blijven. - Concurrent als je toekomstige partner
Concurrenten kunnen elkaar ook heel goed aanvullen en versterken. Als je allebei dezelfde gemeenschappelijke waarden deelt is er een goede kans dat dit kan leiden tot een vruchtbare samenwerking waarbij 1+1 zelfs 3 kan worden. Bij deze samenwerking is het zaak elkaar te respecteren en vooral de sterke eigenschappen van een ieder te benutten en elkaar vooral aan te vullen waar mogelijk.
Tenslotte: Vaar vooral je eigen koers en laat je inspireren door je concurrenten om te komen tot een nog beter product of dienst voor je klanten. En heeft je concurrent een geweldig idee? Bel ze op en vraag of je het mag gebruiken. Je zal verbaasd zijn hoe open ze hiervoor kunnen staan.
Bovenstaande artikel komt uit de module ondernemerschap van onze docentenopleiding.
We geven op 31 mei een gratis training! Meld je hier aan.
Stel je deze blogs op prijs? Deel deze dan op social media.
VRAAG:
Op wat voor gebied zou jij graag meer samenwerking zien tussen verschillende dansscholen en dansorganisaties?