De blog van vorige week brak aardig wat records. De titel ‘Waarom mannen 100 x hetzelfde doen op de dansvloer‘ trok waarschijnlijk de aandacht van zowel de heren als de dames.
Deze week een vervolg op vorige week waarbij ik deze week in zal gaan op de zo fel begeerde Connectie op de dansvloer waar vrouwen naar op zoek zijn (en zo zelden krijgen). Overigens zoeken mannen ook connectie. Maar de manier waarop zij die ervaren is, zoals je vandaag zal ontdekken, niet geheel hetzelfde.
Eerst even terug naar de blog van vorige week. Daarin stelde ik de volgende vraag:
‘Dames, als je mag kiezen tussen man A of man B, welke kies je dan?
Man A: deze man kent 100 combinaties maar maakt GEEN enkel oogcontact. Kortom; je zou iedereen kunnen zijn. Hij is vooral bezig met het uitvoeren van zijn combinaties.
Of kies je voor man B: de man met maar 4 variaties en beheerst deze goed maar die jou het gevoel geeft dat jij gedurende die paar minuten dat het nummer duurt, de enige bent die telt“. 99,9% van alle vrouwen kiest voor man B.
De vraag is dan natuurlijk waarom mannen zich zo focussen op combinaties in plaats van connectie?
Dat heeft meerdere redenen:
- Ten eerste vinden mannen combinaties geweldig. Waarom? Het is als spelen met lego (nee, dames, ik zeg niet dat jullie legoblokjes zijn) toen ze klein waren. De mogelijkheden zijn namelijk oneindig en het is geweldig te ontdekken wat er allemaal nog meer kan.
- Mannen hebben een nogal korte spanningsboog. Ze raken nogal snel verveeld en denken dat een dame hetzelfde ervaart. En dus is een Cross Body Lead hardstikke leuk maar niet leuk genoeg om een avond mee te vullen. En dus trekt een man al snel alles uit de kast om zichzelf en zijn partner niet te vervelen.
- Mannen associëren ‘goed dansen’ met ‘veel verschillende combinaties kunnen’. Veel mannen gaan ervan uit dat ze een betere danser worden gevonden als ze veel combinaties kunnen. En dat komt enerzijds omdat veel goede dansers nu eenmaal een groot arsenaal aan combinaties hebben. Anderzijds komt dit door de manier waarop er op veel dansscholen les wordt gegeven. Hoe hoger het niveau binnen de dansschool, hoe langer en moeilijker de combinaties. En dat is op zich geen probleem als er maar bij wordt verteld dat combinaties slecht een methodiek zijn om vooral goed te leren leiden en volgen en om technisch beter te leren dansen.
Terug naar de dames.
Hoe komt het nu dat dames Connectie boven Combinaties stellen?
Daarvoor helpt het misschien om je eerst iets anders te vertellen. Als ik de bovenstaande vraag iets anders zou stellen zou het antwoord ook anders zijn. Als de vraag namelijk zou luiden: ‘Dames, als je mag kiezen tussen man A of man B, welke kies je dan? Man A: deze man kent 100 combinaties maar maakt GEEN enkel oogcontact. Kortom; je zou iedereen kunnen zijn. Of kies je voor man B: de man met maar 4 variaties maar die jou VOORTDUREND, GEDURENDE HET GEHELE NUMMER aanstaart! “. Dan kiest 100%!!! voor man A!
Met andere woorden; vrouwen kiezen voor connectie als deze op een voor haar fijne manier tot stand komt.
Daarnaast is het misschien interessant om te weten dat vrouwen anders leren dan mannen als het om dansen gaat. Mannen willen vooral eerst begrijpen wat ze doen (dit doen ze door goed naar een docent te luisteren en naar het voorbeeld te kijken) en gaan het daarna pas oefenen en ervaren. Door deze combinatie van begrijpen en ervaren gaat de man … (tromgeroffel) VOELEN!!!
Dames hebben vaak voldoende aan 1 keer een voorbeeld en 1 keer een uitleg en willen dan vooral gaan oefenen om het zo snel mogelijk te VOELEN. Vanuit die ervaring van het voelen ontdekt een dame wat er beter kan. Dit is dan ook de reden dat
- Als een combinaties niet lukt de man vooral wilt gaan analyseren wat er misging en de dame roept; ‘doe het nog maar een keer’.
- Als een combinatie niet lukt de dame het graag even met de leraar wilt proberen zodat ze kan VOELEN hoe het wel moet.
- Dames meer behoefte hebben aan muziek tijdens een les.
- Dames erg ongeduldig worden als een uitleg van een docent te lang duurt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Connectie staat in zekere zin dan ook gelijk aan Gevoel! En dat is dan ook de nummer 1 reden waarom vrouwen dansen.
En dus wordt een vrouw nogal ongelukkig als er geen enkele connectie met een partner is op de dansvloer. Het is namelijk die connectie die het gevoel versterkt of bij het ontbreken ervan het gevoel doet afsterven.
Mocht jij je nog altijd afvragen waarom Kizomba zo populair is, dan heb je nu het antwoord. Het is vrijwel onmogelijk om Kizomba te dansen zonder connectie met je partner te voelen. Door de korte afstand waarop je met je partner danst ben je als dame wel genoodzaakt je helemaal over te geven aan ’the lead’ van je partner. Is er bij de man twijfel, dan voelt ze dat direct. Weet de man precies wat hij wil, dan voelt ze dat ook.
IK BEN SUPER BENIEUWD NAAR JOUW MENING.
HERKEN JE HET BOVENSTAANDE OF JUIST NIET? EN HOE BELANGRIJK IS CONNECTIE VOOR JOU OP DE DANSVLOER?
Om zowel voor dames als voor heren tot een betere connectie met een partner te komen hebben we een bootcamp ontwikkeld; Revealing the Secret. Voor de eerste keer organiseren we deze bootcamp in 2 delen. Het eerste deel gaat over de connectie met je partner; goed leren leiden en volgen op de dansvloer en het bouwen van een ultieme connectie. Het 2e deel gaat over de connectie met de muziek. Het dansen op de maat en het gebruik maken van de muziek terwijl je danst.
BEANTWOORD DE BOVENSTAANDE VRAAG EN MAAK KANS OP GRATIS DEELNAME AAN DEZE RTS 1 EN RTS 2!
En misschien las je het al; dit is blog #200!!! En dus geef ik deze week een verrassing weg twv €200,-! Deel en like deze week deze blog op Facebook en maak kans op dit waanzinnige cadeau twv €200,-!!!!
Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en/of andere social media. Mijn dank is groot!
Je hebt het over connectie door middel van oogcontact. Natuurlijk is het fijn als iemand je aankijkt en even wat zegt voor je begint met dansen, maar soms heb je dat oogcontact daarna niet meer nodig om connectie te maken. Kan wel natuurlijk en kan ook heel prettig zijn (als het inderdaad maar niet de hele tijd is… ;-).
Wat ook fijn zou zijn, is als er in de dansscholen wat meer de nadruk gelegd zou worden op het maken van lichamelijke connectie in het begin van een dansje (even afstemmen, noem ik dat), in plaats van meteen de meest ingewikkelde figuurtjes in te zetten. Kost maar weinig tijd en levert heel veel op (in ieder geval de dankbaarheid van je danspartner)!
Wat mij betreft zijn er twee soorten connecties bij het dansen van Kizomba.
De eerste krijg ik door zo goed mogelijk te volgen, zodat de leider niet te hard hoeft te werken en gewoon lekker kan dansen. Daarnaast is het ook leuk als hij zoveel vertrouwen krijgt, dat hij van alles uit durft te gaan proberen. Vaak ligt in dit geval de nadruk op de technische kant en dat kan super leuk zijn. Bij deze connectie waardeer ik het het meest, als een leider onvoorspelbaar is, waardoor je steeds verrast wordt (daar houden de meeste vrouwen wel van! ;-).
Daarom is het ook zo belangrijk, dat dansscholen niet alleen combinaties aanleren, maar inderdaad legoblokjes, waarmee ze de leiders leren eindeloos te combineren (liefst (be)geleid door muziek…).
De tweede en voor mij de meest waardevolle connectie, is de connectie die ik met iemand vind in zijn muzikaliteit. Daarvoor hoeft hij niet ik weet niet hoeveel combinaties te kennen, maar moet hij vooral spelen met en inspelen op de muziek. Dat maakt het volgen voor mij zóveel makkelijker! En leuker!
Het mooiste vind ik het, als iemand mij door middel van connectie bepaalde aspecten van de muziek kan laten ontdekken. Wat gebeurt als ze met hun lead iets anders volgen dan de standaard beat. Bijvoorbeeld het zingen, of een bepaald instrument.
Maar hoe dan ook is die muzikale connectie voor mij een garantie voor het ultieme dansplezier!
Met de nadruk op ultiem, want dansplezier heb ik altijd, zolang mijn danspartner laat merken dat hij er ook lol in heeft!