Als dansleraar heb je het maar mooi voor elkaar. Een dankbaar en leergierig publiek dat met voornamelijk 2 doelen naar de les komt:
- Om iets te leren en
- Voor de gezelligheid.
Toch staan dansdocenten met regelmaat voor een grote uitdaging tijdens de les. Als je niet goed bent voorbereid kan zo’n les je nog heel lang achtervolgen.
Hieronder deel ik de 5 meest voorkomende uitdagingen waar je als docent voor kan komen te staan tijdens een dansles.
1. Een koppel dat ruzie maakt tijdens de les
Dit komt met enige regelmaat voor; een danspaar komt naar de les en binnen tien minuten hebben ze ruzie. De oorzaak hiervan ligt vooral in het feit dat ze zo vertrouwd met elkaar zijn. Dat zorgt ervoor dat ze alles tegen elkaar durven te zeggen en elkaar al snel het een en ander gaan verwijten.
Oplossing:
Deze ligt vooral in verwachtingsmanagement. Zo kan je aan het begin van de les vertellen dat heren en vrouwen anders leren. Vrouwen willen vooral ervaren en voelen. Heren willen graag eerst begrijpen wat ze doen voordat ze het (kunnen) gaan voelen. Door dit aan het begin van de les aan te kondigen creëer je meer wederzijds begrip.
Zie ook de eerdere blog: waarom koppels ruzie maken
2. Een koppel dat ruzie maakt tijdens de les èn niet willen wisselen
Zelf heb ik dit nooit zo goed begrepen. Dansparen die continue met elkaar in discussie zijn maar niet willen wisselen van partner.
Oplossing:
Spreek samen met je assistente af dat jij de dame en zij de heer neemt om het mee te oefenen. Dat zullen ze over het algemeen niet weigeren. Hiermee bereid je ze subtiel voor op het wisselen van partner.
Wil je meer tips om mensen te laten wisselen van partner? Kijk dan op de blog: 6 gouden tips om cursisten te laten wisselen van partner
3. Iemand die stinkt tijdens de les
Bij dansen kunnen er onprettige geurtjes vrij komen. Als dit een enkele keer gebeurd is dit geen probleem. Maar als iemand wekelijks de hele groep bedwelmt dan kan het echt een probleem worden. Zo heb ik het een keer meegemaakt dat de gehele groep dames collectief had afgesproken niet meer met die ene heer te dansen.
Oplossing:
Geef vanaf de eerste les aan dat er samen wordt gedanst en dat persoonlijke hygiëne belangrijk is. Hierbij kan je vertellen dat kauwgom, pepermunt, deodorant, extra shirts, van pas kunnen komen.
Mocht het probleem aanhouden dan raad ik je aan de persoon in kwestie apart te nemen en deze hierop aan te spreken. Roep dus niet door je microfoon, zodat de hele groep het kan horen, “Hallo, kan jij volgende week even douchen voordat je naar de les komt?”.
Als het lastig is om de persoon apart te nemen tijdens de les (door drukte bijvoorbeeld), neem dan de moeite de dag erna even te bellen.
4. Handtastelijk gedrag tijdens de les
Sommigen heren schijnen te denken dat schouderbladen wel erg laag op de rug van de dame zitten. Veel dames kunnen het zelf ook lastig vinden hier iets van te zeggen. En dus is het jouw verantwoordelijkheid als docent hier goed op te letten.
Oplossing:
Ook hier geldt: zeg het eerst in het algemeen in de groep. Bijvoorbeeld: “heren, let op: schouderbladen zitten vrij hoog op de rug van je partner”. Blijft iemand een bepaalde hand toch net iets te laag houden, spreek de persoon dan persoonlijk aan. In dit geval raad ik je juist aan dat niet apart te doen. Het is in dit geval handig dat de partner in zo’n geval ook hoort dat er iets van gezegd wordt. Blijft iemand dit ongewenste gedrag vertonen dan raad ik je aan die persoon zijn/haar geld terug te geven en te weigeren van de les.
Denk niet dat ongewenst intiem gedrag door heren wordt veroorzaakt. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij dames zich op allerlei manieren ongewenst intiem opstellen richting een heer. Lees voor meer mijn blog: ongewenste intimiteiten.
5. Bijdehandjes in de les
Dit kan een flinke uitdaging zijn. Mensen die graag opvallend aanwezig zijn in de les door bijvoorbeeld luidruchtig grapjes te maken of iemand, en soms ook de docent, op zijn nummer proberen te zetten.
Oplossing:
Deze oplossing hangt heel erg af van jou als persoon. Mijn persoonlijke oplossing is om zo iemand juist de aandacht te geven waar hij/zij om vraagt en als het kan, zelfs iets meer. Zorg dat je de persoon dan ook bij naam noemt als hij of zij een foutje maakt. Wat ik in zo’n geval goed vind werken is de opmerking: “Hans, je deed het weer fout. Maar geeft niets hoor. Mensen, speciaal voor Hans doen we het nog een keer”.
Mocht je dit te ver vinden gaan dan kan je de persoon in kwestie er ook persoonlijk op aanspreken en vragen zijn/haar gedrag aan te passen.
VRAAG
Wat is jouw ergste ervaring tijdens een (dans)les?
WIL JE ALLES LEREN OVER LESGEVEN? ZATERDAG 23 JUNI GEVEN WE DE 4 UUR DURENDE GRATIS TRAINING: DANCE TEACHING STRATEGIES!
KLIK HIER VOOR AANMELDEN EN MEER INFORMATIE
Stel je dit artikel op prijs? Deel het met je vrienden op social media links van dit bericht.