Het is 2005 als er in Nederland voor het eerst een verkiezing onder dansscholen wordt gehouden. Met deze verkiezing moet duidelijk worden wie de beste dansschool heeft, wie het beste feest organiseert en wie de beste Salsa docent van Nederland is. En zo kwam het dat ik in dat bewuste jaar opeens werd uitgeroepen tot de beste Salsa docent van Nederland! En dat niet alleen. Ik word een paar maanden later ook nog eens tweede op de lijst van Best International Teacher op het befaamde British Salsa Congress.
Sommigen vragen mij of ik nog wel kan slapen want ik ben nu immers een bekendheid in de Salsawereld. Onderweg om een superster te worden en volgens sommigen zal ik mij nu ongetwijfeld snel tussen de celebreties van Hollywood begeven. Inmiddels wandelen mijn schoenen ongeveer een meter van mij over straat en roep ik tijdens iedere les ‘handtekeningen na de pauze, mensen, handtekeningen na de pauze’. En hoewel ik sterke twijfels bij de titel van beste Salsa docent had, geef ik toe dat ik natuurlijk ook wel een beetje trots was. Oké, oké: ik voelde me alsof ik een Oscar had gewonnen. Maar goed, de beste Salsa (of Zouk, Bachata, Kizomba) docent van Nederland, wie is dat dan? Het antwoord is wat mij betreft heel simpel:
De beste docent is de docent die het beste bij jou past in de fase waarin jij je begeeft.
Zo kan het zijn dat waar jij vandaag behoefte aan hebt, zomaar over een jaar heel anders is. En dat is een heel goed teken! Dat betekent dat je niet stilstaat, maar groeit en in ontwikkeling bent. En dan kan jouw favoriete docent meeveranderen in dat proces.
Daarom is het vooral belangrijk te onderzoeken waar jij zelf behoefte aan hebt. Wil je vooral gezelligheid? Dan zal je een andere docent kiezen dan wanneer je behoefte hebt om technisch beter te leren dansen. Niet dat het één het ander uitsluit, maar een docent die een kwartier pauze inlast om mensen gezellig met elkaar te laten kletsen, zal gewoonweg minder snel een drill instructor zijn die ervoor gaat zorgen dat jij in no-time veel beter leert dansen.
Ook de behoefte tussen dames en heren verschilt. Zo heeft een gemiddelde dame vooral behoefte aan oefening op muziek en een man heeft vaak wat meer behoefte aan een goede uitleg en een duidelijk voorbeeld. Zodra dames overgaan op styling dan wordt de uitleg en het geven van een voorbeeld weer belangrijker.
Natuurlijk heb ook ik zo mijn favorieten. Voor mij zijn dat de docenten die hetgeen ze willen overdragen, op zo’n manier kunnen overbrengen dat het je bij blijft. En volgens mij heeft dat alles te maken met bezieling. Als iemand zijn ziel en zaligheid in een les legt, dan voel je dat.
Nu hangt het er natuurlijk ook vanaf wát je wil leren. Als het bijvoorbeeld om Shines gaat, dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Eddy Torres uit New York. Toen ik in 2002 een Shine van hem leerde in Puerto Rico kon ik nooit bedenken dat ik me die Shine tien jaar later nog altijd zou herinneren. Alsof hij een blauwdruk achter liet in mijn onderbewustzijn!
Voor Body Movement en Spinning zou ik een les nemen van Oliver Pineda uit Australië of Seon Bristol uit New York. En voor de uitleg over de muziek verwijs ik altijd naar Frankie Martinez. Voor hen allen geldt: een
duidelijke, heldere en ontspannen manier van lesgeven. Maar vergeet niet: dit zijn klassiekers! Er is inmiddels een hele lichting nieuwe docenten opgestaan die minstens net zo goed is, maar deze eerdergenoemde heren verdienen wat mij betreft toch echt de nodige credits voor hetgeen ze hebben betekend voor de hedendaagse Salsa scene.
Waar de dames dan blijven, hoor ik je denken? Hou je vast, want dan kom ik meteen bij de dame van wie ik in 2005 die verkiezing in Engeland verloor. Deze dame is wat mij betreft de Queen of the Queens als het gaat om lesgeven. Staat voor de groep als een entertainer, presenteert als een Steve Jobs, communiceert als een Oprah Winfrey. Ik heb het hier over niemand minder dan Edie The Salsafreak uit de VS! Helaas reist ze nu een stuk minder dan vroeger maar mocht je ooit in de gelegenheid zijn: check it out!
Terug naar Nederland. Want ook hier hebben we natuurlijk topdocenten die wekelijks hun passie met je delen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en vooral naar het antwoord op de volgende vragen:
1. Over welke eigenschappen moet een goede docent volgens jou beschikken?
2. Wie is jouw favoriete docent?
3. Welke dansles is jou altijd bijgebleven?
Groetjes,
Morry
1. Plezier in het lesgeven
2. Gilbert en Eva
3. beginners 1, DAT krijg ik nooit onder de knie (niet dat dat nu wel het geval is, maar ik heb in ieder geval plezier…)
Groeten, MArc.
Morry,
Ik heb bij tig dansleraren les gehad, dus dat zit wel goed. Het klopt helemaal wat je zegt de leraar is afhankelijk van de student op dat moment wil leren. De best passend is die hem het meest kan leren voor dat moment en dat heel persoonsgebonden.
1. Over welke eigenschappen moet een goede docent VOOR MIJ beschikken?
Ik ben iemand die alles wil weten en zien en daarna pas kinetische wil voelen.
Hij moet vooral zaken uitleggen en in mijn lage tempo de moves uitvoeren.
Dan onthoud ik ze het beste. Ik kwam daar vooral achter bij Nucita en Willem.
2. Wie is jouw favoriete docent?
Voor Salsa ben jij de beste voor mij voor de analyse deel en voor gevoelsflow deel is dat Gabriel en samen voor het geheel. Voor Batchata zijn dat Nucita en Lilian. Voor Zouk is dat Willem Engel.
Voor Kizomba weet ik nog niet omdat ik er pas mee begonnen ben.
3. Welke dansles is jou altijd bijgebleven?
De dansleraar week vorig jaar, een groot feest van herkenning, vooral goed voor mijn ratio die alles analyseert.
Ik ben nu vooral bezig het geheel te integreren en balanseren in de dans. Tot de volgende kans of dans.
1. Een goede docent (en assistente) staat met enthousiasme voor de groep en neemt daarnaast een moment de tijd om persoonlijk de schoonheidsfoutjes die hij/zij waarneemt te verduidelijken. Collectief de zwakke puntjes belichten is voor mij minder effectief omdat ik dan niet weet of het op mij (ook) van toepassing is.
2. Bijgebleven is de les waarbij variatie X absuluut niet lukte. Ik zag het gewoon niet en ben vervolgens halverwege de cursus afgehaakt. Dat werkt lang na!
Groet.
Lieve lieve Morry,
Om te beginnen: Jouw award was en is nog steeds meer dan terecht!
Ik ben geloof ik in 2002 ooit begonnen bij Salsaventura tijdens een proefles en die les herinner ik mij het best, omdat jij en Gerald mij destijds in de achtbaan van mijn leven hebben gebracht!
Onvergetelijk gewoon en het leukste was dat ik elke les Quentin, die toen bijna 2 was, elke les mee mocht nemen. Desiree en co en soms andere cursisten uit de lessen hielden hem dan bezig terwijl ik genoot van alles wat ik mee kreeg. Hierdoor kom ik dus uit op het antwoord van jouw vraag mbt de eigenschappen die een docent dient te bezitten.
Heel simpel en zoals jij zelf ook al zei: BEZIELING en PASSIE! Als je zelf met die eigenschappen danst dan draag je dat uiteindelijk over bij jouw cursisten. Dit gevoel had ik altijd al, maar is versterkt tijdens de lessen!
Tijdens de docententraining had jij het over de factoren Kinetisch, horen en zien en hoe dit werkt bij mannen en vrouwen en dan ook nog eens in combinatie met het karakter van de persoon (dominant etc)…..door de eigenschappen bezieling en passie toe te passen in de lessen dring je uiteindelijk door in de comfortzone van elke danser, althans dit is mijn ervaring tijdens de lessen.
En nog belangrijker het geeft de gelegenheid om jezelf als danser en docent te spiegelen waardoor je, als je al een keer even naast je schoenen loopt, er direct weer netje in gaat staan hihihihi
Ik wil jou, Orvin en Gerald daar ontzettend voor bedanken, want dit heeft mij tot een emotioneel en sociaal sterkere danser en docent gevormd en ik blijf er dagelijks aan werken!
Tot slot: Ik denk dat de term “beste docent” puur de waardering van jouw leerlingen en collega dansers omschrijft die jouw warmte, passie en bezieling hebben mogen ontvangen in al die jaren.
A big salut for you!
Dikke kus en knuffel
Roween
Hi Rowena,
Wat een mooie en lieve woorden. Dankjewel!
Ik kan me die lessen in Rotterdam nog heel goed herinneren. Je bent zelf een mooi voorbeeld van enthousiasme, uitstraling en bezieling in beweging op de dansvloer.
Ook geweldig hoe je alle materie uit onze docentenopleiding in de praktijk bent gaan brengen en je eigen proces van ontwikkeling en groei voort blijft zetten.
Keep it up!
Hoop je snel weer eens te zien op een van onze feesten. Misschien wel weer op je verjaardag?
Knuffel en kus terug,
Morry
De beste leraar bestaat niet?
De beste docent die ik ken is de docent die:
1. De juiste didactische vaardigheden heeft
2. Niet teveel praat
3. Een goede muziekkeuze heeft (duidelijk ritme, i.v.m. het oefenen in de les -> niet te snel en zonder te lange intro)
4. Voldoende gelegenheid geeft om de figuren te oefenen
5. De cursisten de ruimte geeft om de figuur van de les te combineren met andere figuren.
Na meer dan 15 jaar les is mijn favoriet Raul Kambel vanwege zijn bezielend enthousiasme, technische deskundigheid, didactische vaardigheden, passie, gezelligheid, techniek, shines, Body Movement, Spinning, muziekkeuze en duidelijke en ontspannen manier van lesgeven.
Welke dansles is mij altijd bijgebleven? -> Teveel om te benoemen !
Groetjes en tot ziens op de volgende salsalessen !
Ben Wolbers
1. Een goede docent moet zelf plezier hebben in het lesgeven, overzicht kunnen houden, geduld hebben, goed kunnen uitleggen en de passie een beetje kunnen overbrengen.
2. Mijn favoriete docenten zijn bij salsa Annemarie en Farai! Wil ook hierbij mijn complimenten geven aan Farai voor hoe zij het het vorig seizoen heeft opgevangen met de gastdocenten, toen Annemarie uitgeschakeld was. En ik wil ook even laten weten, dat ik(en ik denk met mij meerdere) weer heel blij zijn, dat Annemarie zelf weer terug is!
Bij bachata zijn dat Glen en Khristy. Heb hun mee mogen maken bij Bachata in 1 day en ik vond het echt helemaal top!
3. Goh, welke dansles is me bijgebleven?? Eigenlijk meerdere… Sowieso de proefles bij Gilbert en Eva(wat overigens ook hele goede docenten zijn trouwens!) Omdat daar voor mij allemaal puzzelstukjes op zijn plaats vielen en ineens bij mij binnen kwam van: hee, dit is mijn ding!!
De Bachata in 1 day natuurlijk! De eigenschappen, die ik hierboven allemaal noem, waren daar echt heel erg aanwezig!
Net als bij de lessen van Annemarie en Farai trouwens…
Groetjes!
Karin
1. Didactisch vermogen, humor, en uitleg over musicality en dans-etiquette.
2. Vincent Wijnen-Riems
3. Choreografie cursus bij Vincent
PS: Ik ben niet de TC-dansgroep, just in case people wonder, zijn gewoon mijn initialen.
1.Voor mij moet een goede docent helder uitleggen, goed demonstreren, een scherp oog hebben en last but not least persoonlijke aandacht hebben voor leerlingen. Groepsgrootte mag persoonlijke aanwijzingen niet in de weg staan ….
2. Michel!
3. De eerste basisstapjes met mijn geliefde die me heeft geënthousiasmeerd om te gaan lessen 😉
Beste Morry,
Omdat iedereen anders is, zal voor iedereen de definitie van goede docent anders zijn.
Voor mij persoonlijk is een goede docent heel goed in zijn vak (bij jou is dat dansen, bij mij is dat Duits), en hij/zij heeft in de gaten wie zijn leerlingen zijn, wat hun verschillen zijn en hoe ze individueel te motiveren zijn.
Ik zelf ben lang bijna uitsluitend cognitief ingesteld geweest en voor mij was het een grote stap om eens niet met mijn verstand bezig te zijn. Door dingen altijd eenvoudig uit te leggen ben je tegemoet gekomen aan mijn cognitieve instelling en tegelijkertijd heb je me de moed gegeven het te proberen.
Ik vind dansen nu erg leuk, maar ben er niet fanatiek in, het moet ook leuk blijven. Ook daarin weet je maat te houden. Je laat flitsende dingen zien, maar beseft dat niet iedereen die dingen zelf ook wil kunnen.
Ten slotte nog 1 ding: je onthoudt details van je cursisten. Door die persoonlijke benadering voelen cursisten zich geen nummer.
Groetjes,
Jessica
Hallo Morry,
1: goede docent moet inderdaad wat je aangeeft zijn/haar ziel en zaligheid in de les leggen.
Ik ben bijv. net begonnen met de Salsa Beginner 1 cursus en heb les van Clay en Grace en ik
“voel” hun ziel en zaligheid als het ware. Daarnaast geven ze de les ook op een hele leuke
en grappige manier (veel humor)
2: Voor mij moet een docent gewooon weten waar hij/zij het over heeft
3; bij mij zijn eigenlijk alle 1e 4 lessen bijgebleven… maar ja ik ben dan ook net begonnen.
Ik heb je helaas nog niet mogen ontmoeten, maar heb je blogs gelezen + de online lesvideo’s gezien die ik toegmaild krijg van Salsaventura.
Wel ben ik er na deze 4 lessen zeker van: ik begin een beetje verslaafd te raken en kan niet wachten tot de volgende les.
Hopelijk kom ik je een keertje tegen!
groetjes
Nashreen
Hi Nashreen,
Wat leuk dat je zo enthousiast bent over de lessen.
En vooral dat je na ‘nog maar’ vier lessen al een beetje verslaafd begint te raken.
We komen elkaar zeker wel een keertje tegen op een van onze danslessen of feesten.
Groetjes,
Morry
Hoi Morry,
Oww gaat helemaal goed komen!
Ik ga as zondag een danspoging wagen in Snowworld.
Heb last van plankenkoorts en ga me zelf dwingen hierover heen te komen.
Groetjes
Nashreen
Ik ben het er helemaal mee eens. De beste leraar bestaat niet maar is afhankelijk van het type danser. Ik vind zelf de lessen van Micha heel goed! Hij zegt wat hij doet en hij doet wat hij zegt! Sommige leraren doen het figuur telkens op een andere manier voor en maken er een hele show van, dat is erg verwarrend! Hij kan zich goed inleven in de leerlingen wat zij moeilijk gaan vinden in een figuur en geeft van tevoren tips zodat we het zelf niet hoeven uit te vogelen.
veel dansplezier!
groet,
Robbert
1. Dat hij/zij met enthousiasme en geduld,steeds voordoet ,herhaalt en corrigeert.Leerlingen mogen een favoriete docent hebben,andersom werkt dit alleen frustrerend.Morry jouw verkiezing was terecht.
2.Mijn lijstje van favoriete docenten, in willekeurige volgorde.Ik ga geen cijfer geven.Omdat ik niet alleen van (salsa)dansen houd,maar ook van muziek (pop,klassiek,jazz),doken er ook een paar namen op van zangers(entertainers)die ik ook bewonder,maar ook geen cijfer kan geven,omdat hun talent en persoonlijkheid zo verschillend is.
Orville James Brown
Morry Sinatra
Raul Campbel Nat”King”Cole
Jorge Elizondo Lou Rawls
Morry heeft een heldere manier van lesgeven,met de nodige humor.
Raul,s muziekkeuze is grandioos en zijn lessen maken je nieuwsgierig om verder te gaan.
Orville steekt veel energie en passie in zijn lessen,dat werkt aanstekelijk.
Jorge geeft elke leerling het gevoel,je hebt het,vasthouden nu.
3.Te veel om op te noemen,zie voorgaande schrijven.!
ilse.
Hi allemaal,
Ik ben het hier inderdaad ook mee eens. Ik merkte dat zelf vooral toen ik met Zouk begon. Elke docent heeft zn plus en zn minpunten en ja, iedere ‘klik’ tussen docent en leerling is anders en afhankelijk van de timing. Ik hou van goede uitleg van de techniek, een goede uitvoering (en dus ook een goed voorbeeld), de mogelijkheid om in iemand in te leven als die een vraag stelt (ik ben vrij analytisch, als ik iets niet snap en om een detail vraag, krijg ik graag een gepast antwoord) en natuurlijk ook een beetje plezier. Je merkt als een docent er zelf niet zoveel zin in heeft, dan brengt hij/zij niets over. Nu ik zelf docent ben, probeer ik dat ook te doen. Goede uitleg en voorbeeld geven (ezelsbruggetjes werken ook heel goed), mensen uitleggen wat ze verkeerd doen zonder ze naar beneden te halen, complimenteren als ze het goed doen en altijd in zijn voor een grapje. Serieus les geven in een goede sfeer dus eigenlijk, met de hoop dat ik ze net zo enthousiast kan maken/houden om te dansen als ik ben.
Favoriete docenten, tja, das een lastige. Er zijn zoveel mensen die me iets hebben gebracht, die me hebben gemaakt tot de danser (en leraar) die ik nu ben. Natuurlijk Willem Engel, die me de technische kant van de Zouk heeft bijgebracht en me heeft opgeleid tot leraar. De technische details zijn soms een duidelijk gemis bij andere docenten, en ik ben heel blij dat ik dit goed heb geleerd. Anderson & Brenda uit Brazilie zijn ook geweldige docenten van wie ik Samba de Gafieira lessen heb genoten, en naast dat ze hele lieve mensen zijn, zijn ze ook heel goed in uitleggen, details, voorbeelden geven en je op een hele leuke (en schijnbaar makkelijke) manier je echt veel beter maken. Zo zijn er denk ik maar weinig. Daarnaast zijn er zoveel nationale en internationale docenten die me zijn bijgebleven, maar dat zijn er echt teveel om op te noemen.
Dingen die me zijn bijgebleven zijn bijvoorbeeld on2 basis details van Oliver Pineda, het out-of-the-box denken van Pasty, de lol op de dansvloer van Sam Ganon, body-isolatie en volgen van Vassili, de spinning techniek van Magna Gopal en het zelfvertrouwen op de dansvloer dat Rachel & Rodrigo Ramalho hebben gecreëerd.
PS Bij het denken aan Vassili, moest ik ook denken aan hoe hij zelf nog volop aan het leren is. Ondanks dat hij al jaren een goede docent is, gedraagt hij zich zonder moeite (en volop enthousiasme) ook als leerling. Ik denk dat dit ook erg belangrijk is om een goede docent te zijn/blijven.
Willemijn,
Ik ben nog steeds blij met je zouk lessen. Soms een beetje streng maar met de juiste intentie en dat moet bij zo’n eigenwijs konijntje. 😉 Waar ik vooral op let als ik les geef. Hoe zit het leerproces in elkaar van de persoon die je les geeft. Dat rekt je eigen mogelijkheden op en maakt je als leraar groeit en als persoon.
De beste leraar wat betreft zouk is wat mij betreft: Willem Engel: hij is enthousiast en bezield. Leg goed ,duidelijk en stap voor stap uit, ziet alles, kiest de juiste muziek en heeft ook nog humor.
Helemaal mee eens, Willem Engel is allround en kan zich heel goed inleven in de andere persoon.
Een goede docent is iemand die zijn/haar beperkingen kent, daar eerlijk over is en die zelfkennis ook toepast in een les.
Een dansdocent werkt met het kostbaarste bezit van zijn leerlingen: hun lichaam en hun welzijn. Als een docent overmoedig wordt en meer wil dan hij kan overbrengen (‘niet boven de stof staan’), is dat vaak een aanslag op de gezondheid van de cursist. Als een docent niet duidelijk is over de werkwijze, leidt dat tot miscommunicatie, frustratie of zelfs angsten en daar wordt niemand blij van.
Er is al veel gezegd over wanneer iemand een “goede” docent is.
Ik wil dus niet in herhaling gaan treden van wat er in het voorgaande allemaal gezegd is.
Maar één ding wil ik wel over zeggen:
“Eén van de eigenschappen die een goede docent volgens mij moet hebben, is dat hij oplet en aandacht besteed aan het in de maat dansen van zijn leerlingen”.
Ik zit nu in intermediate 3 en sta er versteld van hoe weinig (zowel mannen als vrouwen)
goed op de maat dansen. Met wisselen ben ik altijd weer blij als ik bij iemand terecht komt
die uberhaupt danst. Mijn mening is en blijft:”Je kan 1000 figuren draaien, but it don’t mean
a thing if it ain’t got that swing”
De beste leraar bestaat objectief gezien niet. Net zoals bij een award show of talentenjacht is het gebaseerd op meningen van een groepje, vaak niet eens de meerderheid. Het is te subjectief om uit te kunnen roepen wie de beste is, het ligt maar aan de criteria die een cursist persoonlijk stelt. En dan nog, om te kunnen zeggen wie de beste is in Nederland, zou je les moeten hebben gehad van elke leraar in het land. En wie kan zeggen dat hij/zij dat gedaan heeft?
Just remember, ongeacht de kwaliteiten van de leraar, blijft bescheidenheid een van de puurste vormen van professionaliteit. Hoeveel leraren zetten zichzelf boven de groep in plaats van ertussen? Hoeveel leraren streven ernaar de cursist beter te maken dan zichzelf? Dat zijn er bar en bar weinig… Hoeveel leraren staan er tegenwoordig boven hun lesstof en hoeveel zijn zelf nog lerende?
Wat me trouwens vooral opvalt is dat het gaat om de beste LERAAR, maar hoe zit het met de beste lerares? Hoeveel leraren schenken aandacht aan de vrouwelijke rol in de dans en voornamelijk in de lessen? Vrouwen wordt geleerd te volgen, maar dat is ook niet helemaal accuraat. Het is een wisselwerking van interactie, waarin de vrouw absoluut geen inferieure rol speelt. De lessen zijn voornamelijk gericht op mannen en combinaties, maar niet op hoe de vrouw kan reageren op de muziek en haar muzikale expressie. Welke leraar doet dat?!
In mijn korte tijd in de salsa heb ik veel leraren gezien, zowel nationaal als internationaal. Wat mij opvalt is dat er voornamelijk nadruk wordt gelegd op combinaties en hoe mannen deze in moeten zetten, maar hoe zit het met andere aspecten van de dans? Naar mijn mening is de betere docent de docent die alle aspecten belicht, waaronder muzikaliteit, accenten en styling (zowel voor vrouwen als mannen). Daarnaast valt de nadruk op techniek steeds eer weg. Het is aan de leraar om het belang daarvan de cursist in te laten zien. En dat wordt vaak vergeten, waardoor de cursist zich blind staart op combinaties en de mannelijke rol. Terwijl er zoveel meer uit de dans valt te halen.