In deze blog deel ik de strategie rondom het stellen van kwaliteitsvragen.
Het stellen van een kwaliteitsvraag zorgt ervoor dat de ander de kans krijgt zijn/haar mening te geven en daarmee te ontdekken en aan te geven wat voor hem/haar belangrijk is.
Om een kwaliteitsvraag te stellen zijn er twee voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Degene die de vragen stelt moet:
1. Het ego loslaten
In plaats van een vraag te stellen die gepaard gaat met allerlei argumenten, is het belangrijk te focussen op de ander en met oprechte interesse te luisteren. Door een ander tijdens zijn/haar verhaal andere vragen te stellen laat je zien dat je niet echt aan het luisteren bent. Je bent in plaats van te luisteren de volgende vraag al aan het bedenken.
2. De uitkomst niet willen beïnvloeden
Als je de mening van de ander echt respecteert dan heb je niet de behoefte de ander te sturen of te beïnvloeden. Accepteer dus het antwoord zonder vooroordeel en besef dat het de mening van de ander is. Jij mag een andere mening hebben.
Ik wil je direct een vraag stellen: Waar ben jij het meest dankbaar voor?
Heb je een antwoord? Als je echt even de tijd hebt genomen om deze vraag te beantwoorden, dan zal je hebben gemerkt dat er iets veranderde. Door je focus te veranderen, veranderde daarmee ook je gevoel.
Een van de manieren waarop je vragen kan gebruiken is dus om de aandacht van de ander te veranderen.
Zelf maak ik een onderscheid tussen verschillende vragen;
1. Open vragen
Over het algemeen stellen mensen te weinig vragen. In plaats daarvan geven ze liever hun eigen mening. Het is zelfs mogelijk om een vraag te stellen en daarin het antwoord al te hebben gegeven. Dit zijn vaak open vragen waarop je alleen maar een ja of een nee kan antwoorden.
Voorbeeld: Wist je dat Salsa nog altijd heel populair is?
In plaats van de open vraag te stellen: Hoe denk jij dat het komt dat Salsa nog altijd heel populair is?
Stel dus zoveel mogelijk open vragen.
2. Focus vragen
Met het stellen van bepaalde vragen zorg je ervoor dat de ander zijn/haar focus veranderd. Op deze manier kan je bijvoorbeeld het gesprek een bepaalde richting op sturen. Probeer het maar eens als iemand een verhaal aan je vertelt en je wilt van onderwerp veranderen. Door het stellen van een vraag over een totaal ander onderwerp verander je binnen een seconde de focus van de ander.
3. Interesse vragen
Heb je weleens gemerkt dat mensen je bijvoorbeeld vragen hoe het met je gaat om vervolgens over zichzelf te beginnen? Dan zijn ze dus niet echt geïnteresseerd maar praten liever over zichzelf op dat moment.
Interesse vragen zijn vragen die worden gesteld vanuit een oprechte interesse. Dus omdat je echt het antwoord op die vraag wilt horen zonder een bepaald vooroordeel of een eigen belang.
4. Creatie vragen
Door het stellen van vragen kan je ervoor zorgen dat er nieuwe ideeën ontstaan. Zo vraag ik regelmatig aan onze klanten wa we zouden kunnen doen om onze producten en diensten nog verder te verbeteren. Door die vraag te stellen komen mensen in contact met hun creatieve kant en gaan ze vaak helemaal los met ideeën. Vrijwel alle nieuwe diensten en producten van Salsaventura komen voort uit deze vraag die we op allerlei manieren en momenten aan onze klant stellen.
5. Leer vragen
Ik vroeg laatst ons kantoorteam om, tijdens een van onze meetings, op te schrijven wat ze afgelopen jaar naar hun eigen mening beter hadden kunnen doen. Ik merkte direct een omslag in de stemming. Daarna vroeg ik ze ook om op te schrijven wat ze goed hadden gedaan en waar ze trots op waren. Ik was blij dat ik de vraag in deze volgorde had gesteld. De sfeer sloeg direct positief om.
Door het stellen van dit soort vragen kunnen belangrijke lessen uit het verleden worden geleerd om dit in de toekomst anders of beter te doen. Mocht je de uitkomsten in de groep willen delen zorg er dan wel voor dat je dit met de groep overlegd zodat je goedkeuring hebt van iedereen.
6. Passie vragen
Hierdoor krijgt het gesprek meestal een persoonlijke en vaak ook wel bijzondere wending. Zo kan je iemand vragen: ‘wat was de gelukkigste dag van je leven?’ of ‘waar ben je het meest dankbaar voor?’ of ‘wat zou je doen als je wist dat je nog maar 3 jaar te leven had?’
Tijdens onze docentenopleiding stellen we heel veel vragen. Dit doen we niet alleen omdat we geïnteresseerd zijn in jouw mening, we doen dit ook om jou aan het denken te zetten en jou te laten ontdekken hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Als je namelijk zelf het antwoord op een vraag genereert, leer je velen malen sneller dan dat wij je het antwoord geven.
VRAAG
WAT MAAKT VOLGENS JOU EEN GOEDE DOCENT? WELKE KWALITEITEN MOET DEZE HEBBEN?
Op zondag 8 maart kan je GRATIS meedoen aan een 3 uur durende Salsa docententraining. Tijdens deze training willen wij je laten ontdekken of dansles geven iets voor jou is. Meld je hier aan
Het voorbeeld van de leervraag vind ik een hele slechte. Ik ben blij dat ik dit voorbeeld nooit hebt gebruikt. Gelukkig hoefde het nooit. De prestaties van een team evalueren is natuurlijk heel belangrijk. Zo haal je het hoogst haalbare met je team. Hierbij is belangrijk dat iedereen weet dat dit evaluatieteamgesprek vertrouwelijk is en dat er alles gezegd kan worden. Dus zoveel mogelijk open vragen. Met ander woorden nooit per persoon in een groep evalueren!
Hi Dirk,
De blog is al van een tijdje geleden. Ik heb dat gedeelte nog eens gelezen en ben het helemaal met je eens.
Terugkijkend zou ik het nu anders opschrijven. Ik heb het dus aangepast.
Groet
Morry