Of je nu de kunst van Aikido, Jiu Jitsu, Karate of zelfs boksen bestudeert, ze hebben allemaal 1 overeenkomst. De bewegingen die je maakt moeten zo efficiënt mogelijk worden uitgevoerd om een zo groot mogelijke effectiviteit te hebben. In dansen is het niet anders, althans; voor de heren. Want waar een dame de vrijheid heeft om, daar waar mogelijk, sierlijk met haar armen en handen te spelen tijdens de dans, is het vooral de heer die de dame met duidelijke bewegingen van de ene naar de andere combinatie stuurt. En hoe duidelijker hij dit doet, hoe prettiger voor haar, en daarmee ook voor hem.
Deze duidelijke en efficiënte manier van bewegen noem ik tijdens mijn danslessen en bootcamp Revealing the Secret ‘Economy of Motion’. En heren, nu komt het! Door het gebruik van Economy of Motion ben ik in staat om dingen te doen waarvan ik altijd dacht dat deze alleen waren voorbehouden voor de betere dansers en dan nog alleen met uren en uren training. De waarheid is dat het ‘m niet zit in WAT deze betere dansers doen maar vooral HOE ze het doen. En dat HOE is veel eenvoudiger dan je denkt.
Stel je eens voor. Iemand probeert je een klap te geven. En in plaats van je arm zo snel en efficiënt mogelijk omhoog te brengen tussen de arm van je tegenstander en het doel (jouw hoofd), doe je iets geheel anders. Je springt eerst omhoog, daarna buk je, daarna zwaai je jouw arm eerst naar buiten, dan naar binnen, om vervolgens de aanvallende arm te blokken. De kans dat je in de tussentijd niet 1 maar 2 klappen voor je hoofd hebt gekregen is aanzienlijk. En toch is dat wat veel heren op de dansvloer doen.
Veel beweging zonder enige toegevoegde waarde op de dansvloer. Maar iets wat geen toegevoegde waarde heeft is niet per definitie zonder gevolgen. Het gevolg van een overmatige of niet efficiënte beweging door de man is dat de dame in het begin verwacht dat er iets komt, zich voorbereid hierop te reageren, en vervolgens ontdekt dat er niets komt. Als dit maar vaak genoeg gebeurt zal de dame uiteindelijk niets meer verwachten (ook niet als hij wel iets aangeeft) en dus ook niet meer volgen. Dames weten precies waar ik het over heb. En toch dames, er is een oplossing!
En die oplossing heet ‘blijven volgen‘. Blijven volgen is de enige manier voor hem om te ontdekken wat de consequentie is van zijn sturing (of niet sturing). En heren, ik kan er uren over schrijven, ik bedacht dat het beter was om het je te laten zien in onderstaande video.
Tijdens de Bootcamp Revealing the Secretga ik uitvoerig in op Economy of Motion.
Beantwoord de volgende vraag en maak kans op dit gratis ticket voor deze bijzondere bootcamp!
IK BEN BENIEUWD!
VOLGEN DAMES NIET OMDAT HEREN SLECHT LEIDEN?
OF LEERT DE HEER NIET GOED LEIDEN OMDAT DE DAME HEM DE KANS NIET GEEFT OM TE LEIDEN?
LICHT JE ANTWOORD TOE.
Stel je mijn wekelijke blog op prijs? Deel deze dan op Facebook of andere Social media.
Leuke blog! Het is afhankelijk van de situatie, en beide vragen laten niet het totale plaatje zien. Zwart op wit, zijn er mannen die kunnen leiden, mannen die niet kunnen leiden, vrouwen die kunnen volgen en vrouwen die niet kunnen volgen. Dus dan heb je (2 tot de macht 2) vier scenario’s. Als we het niet zwart op wit bekijken, zijn er veel meer scenario’s. Als beginner, kan ik zeggen dat ik niet goed noch slecht leidt, maar ertussen in, dus kan ik 2 scenario’s kort uiteenzetten.
Bij vrouwen die goed kunnen volgen merk je dat het gevoel bij hun domineert, hun sensoren zijn sterk en pikken de signalen goed op. Is heel fijn om mee te dansen en om je (improviserende) danspassen uit te voeren. Maar als ik mijn signaal soms niet duidelijk afgeef, of ik laat ruimte over voor interpretatie, dan kan de vrouw de verkeerde beweging maken die ik niet had verwacht. Als ik niet weet om daarop aan te passen omdat ik vastloop (beginner) dan zal de vrouw óf op me wachten, óf ze gaat zelf de stappen corrigeren om weer aan te sluiten. Vooral dat laatste kan vermoeiend voor de vrouw zijn. Ik herhaal nu eigenlijk wat jij hebt gezegd.
Aan de andere kant van het spectrum heb je vrouwen die niet (goed) kunnen volgen, omdat vaak het verstand nog domineert, en gevoel staat op stationair. De vrouw let zelf op de stappen die ze heeft geleerd, en verwacht dat de man die stappen maakt zoals in haar prognose. In die enkele milliseconden verschil kan je dat merken wanneer de vrouw je zelf al eigenlijk aan het leiden is. Bij het improviseren raakt ze in paniek/blokkade. In deze situatie moet ik wat kracht zetten om de vrouw te sturen of zelf proberen weer terug aan te sluiten. Vermoeiend voor de man.
Groetjes!