Selecteer een pagina

Je wordt ten dans gevraagd, je wordt keurig  begeleid naar een plekje op de dansvloer. Hij kijkt je aan en lacht vriendelijk naar je. Hij lijkt af te tellen: 3…2…1… START!!!!!  Cross Body Lead gevolgd door een 3 dubbele draai naar rechts. Er volgt een Shouldercheck. Niet zomaar één. Nee, je wordt eerst via een dubbele Cross Body Turn naar de overkant gesleurd. Zijn ogen staan nog altijd omhoog, zoekend in zijn database….. Hij kijkt je aan.  Hij lijkt iets gevonden te hebben. Hoppa! Cross Body Lead gevolgd door een Enchufa of… toch niet? Na de eerste 30 seconden vraag jij je nog maar 1 ding af: Hoe lang gaat dit nummer nog duren? En heren maken hetzelfde mee. Je danst met een dame die alle kanten op lijkt te gaan maar totaal niet met jou of de muziek bezig lijkt te zijn.

En dames en heren, natuurlijk heb ik het niet over jullie die deze blog lezen. Natuurlijk niet. Maar bovenstaande overkomt menig dame/heer die een avondje lekker wil gaan dansen. Mannen en vrouwen die los van de muziek, los van hun partner en los van zichzelf lijken te dansen. Het maken van al die draaipatronen en vaak ongecontroleerde bewegingen is vooral een manier geworden om een dame ‘lekker bezig te houden’ of voor een dame om heerlijk uit haar dak te gaan. Maar helaas: lekker is anders.salsa_cartoon-1.jpg

En ik moet toegeven dat ik het herken. Ook ik kan mij tijden heugen waarin de draaipatronen waren verheven tot het meest belangrijke onderdeel van de dans. En daarmee werden de patronen belangrijker dan de muziek en belangrijker dan mijn partner. Ik ontdekte namelijk dat ik eigenlijk bij alle dames, ongeacht met wie ik danste, hetzelfde repertoire afspeelde. Kortom; ongeacht met wie ik danste; ik deed met iedereen hetzelfde. Ik had het zo mis!

So, what to do? 

Het veranderde pas vanaf het moment dat ik echt naar de muziek begon te luisteren. Toen kwam ik tot de ontdekking dat een plaat kan worden gezien als een boek, een verhaal. Naast het feit dat de zangers en de muzikanten daadwerkelijk een verhaal vertellen ontdekte ik ook dat op een diepere laag, op de laag van punten, de komma’s en de alinea’s belangrijke boodschappen verscholen liggen als het gaat om de muziek.

Let op
Een boek heeft een inleiding waarin de schrijver veelal een dankbetuiging schrijft aan zijn partner, zijn kinderen en goede vrienden die hem door deze fase heen hebben geholpen. Pas na de inleiding begint het boek met hoofdstuk 1.

Ieder hoofdstuk bestaat op haar beurt weer uit alinea’s welke zijn opgebouwd uit zinnen. Deze zinnen zijn gescheiden door komma’s en punten. Na iedere punt, komma of alinea is er een 1e tel waarop kan worden gedanst. Maar minstens even belangrijk is de verdeling van het nummer.

Het verhaal van een plaat is vergelijkbaar met een boek vol hoofdstukken, punten, komma’s en alinea’s
Zoals een boek is verdeeld in de genoemde inleiding, alinea’s, zinnen en hoofdstukken, zo is ieder nummer ook opgebouwd uit een introductie, een begin van een nummer, een opbouw, de Montuno en het einde.

Introductie
Dit is als het ware de inleiding van een boek. Een soort voorwoord. In deze fase is het nummer nog niet echt begonnen. Dit is vaak het moment dat je een danspartner vraagt om met je te dansen, een plekje op de vloer opzoekt en langzaam begint met de Basics.

Begin
Dit is de start van het nummer. Dit is vaak de opbouw naar het volgende onderdeel. Het is belangrijk ook in deze startfase nog niet helemaal los te gaan en al je draaipatronen over de dame uit te storten. Doe vooral je basics, een Cross Body Lead, misschien een draaitje naar rechts en een Shouldercheck maar meestal geen dubbele draaien naar rechts of moeilijke, ingewikkelde patronen. Keep it nice and simple.

Brug of Bridge
Dit is veelal de overgang van het begin van het nummer naar de Montuno. Deze overgang wordt vaak gevormd door herhaalde melodielijnen welke óf door het koor (dus met vocals), óf door de zanger of door de instrumenten worden gevormd. Dit deel kan worden gebruikt om wat meer heftige variaties met je partner in te zetten.

Montuno
Dit woord komt van het Spaanse woord ‘Montar’. Dit betekent ‘ten zadel gaan’. Met andere woorden: het nummer gaat hier in galop. Wat er feitelijk gebeurd dat is dat de bongo speler, ook wel de bongocero genoemd, nu zijn bongo’s omruilt voor de campana en veelal erbij gaat staan. In deze fase gaat het nummer, onder het spelen van de koebel, over in een andere fase. Dit is volgens de meeste muzikanten de meest geschikte fase om over te gaan tot Shines of wat meer heftige variaties.  Kortom: de uit-je-dak fase!campana.jpg

Percussie of Piano
Afhankelijk van de artiest is er na, tijdens, of in plaats van de Montuno ook vaak ruimte voor een percussiesessie of piano sessie. Zo zal je bij Charlie of Eddy Palmieri meestal een flinke pianosolo te horen krijgen. Ideaal om over te gaan tot Shines.

Einde
Hoe weet je dat het nummer bijna voorbij is? Mijn standaard antwoord is:’het nummer is dan al een tijdje bezig‘. Het is dan ook niet heel lastig aan te horen komen wanneer een nummer tot een einde komt. Vaak worden ook trompetten gebruikt om het einde in te luiden. Het is natuurlijk prachtig om een nummer te eindigen waarbij je de dame in een dip brengt.

Als je eenmaal in staat bent een beetje in te tunen op de muziek terwijl je danst, verandert alles! En nee, je hoeft niet altijd op de maat te dansen en iedere break te pakken. Maar het actief leren luisteren naar muziek is iets geheel anders dan muziek horen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en ermee aan de slag kan gaan.

LET OP!

Er zijn nog altijd veel mensen die de maat niet kunnen vinden, moeite hebben met de skips van 1 naar 5 en de verschillende instrumenten niet kunnen onderscheiden. We zijn van plan binnenkort een Musicality Day te organiseren! Ook voor diegenen die al op de maat kunnen dansen een super interessante dag waar we ingaan op:

  • Eartraining (het trainen van je gehoor)
  • Het vinden van de 1,2 en 3
  • Het vinden van de rust in de muziek
  • De vertaling tussen de muziek en de dans
  • Het aan horen komen van een muzikale break
  • Het leren uitvoeren van eenvoudige bewegingen op de verschillende breaks
  • En nog veel meer

We hebben deze Bootcamp nog nooit op deze manier gegeven. Voordat we deze Bootcamp organiseren wil ik eerst van jou weten of je hier interesse in zou hebben. Het zou gaan om een Bootcamp in 2 delen: 

  • 10.00 uur tot 13.00 uur ligt de focus op het vinden van de maat en daarop leren dansen
  • 14.00 uur tot 17.00 uur ligt de focus op de interpretatie van de muziek en het leren gebruiken van de breaks in je dans

Op deze manier kan je meedoen met 1 of met 2 delen. Tussen 13.00 uur en 14.00 uur is er een pauze.

Laat het mij even weten wanneer je mee wil doen via een mailtje naar morry@salsaventura.nl. Als je mailt ontvang je meteen als eerste de informatie en een leuke korting wanneer we de Wootcamp organiseren! 

X