Een liedje, of het nu Salsa, Bachata of pop is, heeft meestal een introductie, een begin, een melodielijn, een hoogtepunt en een afbouw. Dat je daar als Salsa danser persoonlijk invulling aan kunt geven weten we al. Veel dames verklaren zelfs veel liever te dansen met een man die zich bewust is van de muziek dan een man die willekeurig 1001 combinaties achter elkaar plakt.
Toch gebeurt het maar al te vaak dat ik mensen op een feest zie dansen die volledig los zijn van zowel hun danspartner als de muziek.
Ook al dansen ze op de juiste tel, het lijkt toch of ze de muziek niet horen. Of eigenlijk: ze horen het wel, maar ze luÃsteren niet! Zo missen ze de gehele opbouw en meestal ook de muzikale breaks die in veel nummers voorkomen. Dat is jammer, want ieder nummer heeft een verhaal en verdient het gedanst te worden in lijn van dat verhaal.
De meeste DJ’s zijn hier (helaas, zou je bijna zeggen) aan gewend geraakt en verbazen zich er niet meer over. Toch doet het ook hen wel eens pijn om dit fenomeen gade te slaan. Maar wat te denken van een live band? Een live band bestaat uit muzikanten die stuk voor stuk bezig zijn het beste van zichzelf te geven om het publiek te vermaken. Hoe voelen zij zich als hun muziek ‘genegeerd’ wordt?
Ik sprak de laatste jaren verschillende musici en allen zeggen hetzelfde: de Salsa dansers begrijpen ons niet! Om vanaf een eerste seconde van een nummer uit je dak te gaan is letterlijk zeggen dat je de muziek voor geen meter begrijpt. Je gaat dan volledig voorbij aan de magie die verscholen ligt in live muziek. En het klinkt misschien overdreven, maar voor mensen die dagelijks met live muziek bezig zijn is het een regelrechte schande om een nummer zo te ‘behandelen’. En dus klagen de live bands. Want naast het feit dat ze zich niet begrepen voelen, krijgen ze ook steeds minder opdrachten. En die minder opdrachten komen weer voort uit het feit dat organisatoren vinden dat de bands voorbij gaan aan de behoefte van de dansers. Kortom; het beroemde kip en ei verhaal.
Een jaar of twee geleden raakte ik aan de praat met een bezielde muzikant: Tommy Mac Donald. Veel van jullie kennen Tommy vanuit de live percussie sessies die hij geeft tijdens Revealing the Secret en tijdens onze docentenopleiding. Tommy hoorde mij klagen over de miscommunicatie tussen de live bands en de dansers. Ik vind het namelijk te kort door de bocht om alleen de dansers de schuld te geven. Ik vind juist dat veel live bands niet spelen wat wij, dansers, graag willen horen. Tommy was een en al oor en kort erna maakte wij een afspraak om eens te brainstormen.
Ik had bij elkaar vier klachten:
1 Live bands spelen vooral wat ze zelf leuk vinden
2. Er worden vooral onbekende nummers gespeeld
3. De nummers duren veel te lang
4. Er is te weinig variatie. Vaak hoor ik alleen Salsa en geen Bachata etc…
Tommy besloot naar aanleiding van deze klachten niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar vormde binnen twee maanden een eigen band: Bandaventura. Een volwaardige mix van veelal bekende nummers (van Gilberto Santa Rosa, Marc Anthony, Oscar de Leon etc…), niet langer dan 3 Ã 4 minuten per nummer en naast Salsa ook Merengue en Bachata. Kortom: missie geslaagd!
Persoonlijk vond ik het concert van Bandaventura één van de beste concerten van Nederlandse bodem ooit. Niet zozeer door het ontzettend hoge technische niveau van de muzikanten, nee, vooral door de afstemming op de wens van het publiek. En dus, zou je denken, kreeg Bandaventura het drukker dan ooit en live muziek stond weer op de kaart in Nederland. Was het maar waar! Ondanks een aantal top optredens doofde de vlam net zo snel weer als hij was aangewakkerd en organisaties bleven vooral bij de bekende DJ’s.
Gelukkig was de hoop niet geheel vervlogen, want al snel kwam Masalsa terug met de beste CD die ze ooit maakten. Deze CD, onder de naam Resurrección, werd opgenomen in New York met grootheden uit de Salsa scene. En als ze ergens weten hoe je Salsa muziek moet spelen en opnemen… dan is het wel in New York. De CD werd goed ontvangen in Nederland, maar met een handjevol optredens hadden ze de gehele Salsa scene al bevredigd. En wat denk je? In New York staat de CD al weken in de top tien en Masalsa staat vooral te spelen op bedrijfsfeesten in plaats van op Salsa feesten. Terwijl ze zojuist hun beste Salsa CD ooit hebben uitgebracht!
Misschien moeten we maar eens stoppen met vergelijkingen maken tussen een DJ en live muziek. Dit zijn 2 totaal verschillende werelden. Het vergelijken raakt dan ook nog kant nog wal. Naast een live band zal er vrijwel altijd een DJ klaarstaan om de sets aan te vullen, omgekeerd is zelden het geval.
Het dansen op live muziek kan een magisch samenspel geven tussen de live band, je partner en jezelf. En het is met name de connectie met ieder instrument apart en met het geheel samen dat het feest compleet maakt. Laat je meeslepen op het ritme van de conga, raak in extase van de timbales of luister naar de klanken van de bongo. Herken de clave, swing mee op de maracas en bewonder de guiro. Aanschouw de verbinding tussen de muzikanten onderling en merk hoe ze elkaar seinen over de volgende aankomende break, overgang of einde. Het is daar waar de ware magie geboren wordt!
En vergeet niet: het is de live muziek waar alles mee begonnen is. Zonder muzikanten zou er geen DJ bestaan.
VRAGEN:
1. Waar dans jij het liefst op? Op de muziek van de DJ of een live band?
2. Wie is jouw favoriete DJ en wat is je favoriete live band?
3. Wat kunnen we doen om live muziek weer op de kaart te zetten?
4. Ga je liever naar een feest waar een DJ draait of naar een feest met een live band? En waar is die keuze op gebaseerd?
Groetjes,
Morry
Livemuziek is het lekkerst om op te dansen: het geluid is vaak beter dan “geprocesste” muziek van cd’s, je kunt de band zien, en de band kan op de zaal inspelen.
Ik dans een jaartje nu, en da’s te kort om elk nummer van begin tot einde uit mijn hoofd te kennen (of ik wijk af wat dat betreft). Ik kan nog niet altijd inspelen op breaks (soms komen ze ineens 2 maten eerder of later dan verwacht), kom niet altijd op tijd uit, heb nog niet genoeg gevoel van hoe lang sommige combinaties duren (de een kost 6 maten, de ander 4, de ander weer 8), en dan kom je niet altijd uit.
Wel voel ik de muziek en het ritme feilloos aan en pas ik me wel aan aan de muziek die ik hoor. Veel herhaling in de muziek betekent veel herhaling in mijn bewegingen, en het einde van de meeste intro’s hoor ik ook feilloos aankomen.
Ik denk dat er veel dansers zijn die met hetzelfde probleem zitten; je moet de muziek kennen of je moet erg veel ervaring hebben om echt perfect op de muziek te dansen. Ik denk dat veel mensen de muziek wel kennen (DJ-muziek dus) maar dat ze minder gevoel hebben voor de muziek zelf waardoor het flink wennen is als een echte band speelt; ze zijn immers gewend te dansen op muziek die ze al kennen, en als je dat verandert dan is dat een beetje desoriënterend.
Maar wat mij betreft: veel meer live salsamuziek in Nederland! Was trouwens erg leuk toen Maite Hontelé in Nederland was een paar maanden geleden, die muziek was echt enorm lekker om op te dansen, lekkere percussie en opzwepend trompetspel waarop het enorm lekker dansen en bewegen was!
Dank voor je leuke blog weer Morrie. Dit keer een kleine reactie vanuit mijn zijde.
Inmiddels dans ik een aantal jaren en door het dansen ben ik naar de bijbehorende muziek gaan luisteren. Misschien zit daar ook de kern van datgene wat je beschrijft. Veel dansers in Nederland (waaronder ikzelf) zijn niet opgegroeid met salsa/merengue/bachata muziek en missen in dit opzicht een stuk muzikale opvoeding. Door heel veel te luisteren en mezelf uit te dagen om de muziek te gebruiken begint de “logica” van de muziek langzaam tot me door te dringen.
In mijn optiek spelen dansdocenten In dit proces ook een belangrijke rol. De ene docent besteedt hier meer aandacht aan dan andere. De uitleg in de bootcamps die ik van je heb bijgewoond zijn hier echter verhelderend in. Daarnaast zijn er natuurlijk verschillende typen leerlingen/ cursisten. Daar waar de één tevreden is met de basis pasjes en een leuk figuur, is de ander pas tevreden als hij in staat is ook de details in de muziek kunnen gebruiken.
Wat nog niet aan bod is gekomen is het gebrek aan kennis van de taal. Je spreekt in je blog over het verhaal dat de muziek verteld, echter wordt dat voor een groot deel ook verteld door teksten. Veel dansers (waaronder ikzelf) hebben geen flauw idee wat er wordt gezongen. Dit maakt het begrijpen van de muziek er niet makkelijker op. Dit is echter geen excuus om geheel aan de muziek voorbij te gaan want ook zonder de teksten te begrijpen is de emotie in de muziek (en zeker bij live muziek) best te voelen als je er voor open staat.
Saludos en keep on writing,
D
HI Dennis,
Leuk dat je even reageert op de blog.
Even ingaand op het verhaal. Ik bedoel zelf meer het muzikale verhaal van het nummer, niet zozeer de tekst. Zo is er een nummer van Jimmy Bosch dat ik een uitgelezen dansnummer vind. Pas toen ik naar de tekst ging luisteren ontdekte ik dat het nummer ging over zijn aan een overdosis drugs overleden broer. Vanaf dat moment had het nummer een hele andere lading.
Dus of het tekstueel altijd handig is te weten waar ze over zingen… ik betwijfel het. Wel denk ik dat het belangrijk is een nummer te dansen volgens de opbouw van het nummer qua begin, opbouw, hoogtepunt(en) en einde. Daar wordt nu helaas te vaak aan voorbij gegaan.
Groetjes,
Morry
Bedankt voor je persoonlijke reactie Morry en ik ben blij om te lezen dat ik niet ook nog op Spaanse les moet om een betere danser te worde. 🙂
Het volgen van de op- en afbouw van een nummer gaat al aardig maar zal er extra op blijven letten.
Tot op het volgende feestje!
Grtjes Dennis
Wij als westerse bleekscheten zijn niet opgegroeid met gevoel in de muziek, desalniettemin is het te leren als je ervoor open wilt staan !
Zoals eerder vermeld, zou het fijn zijn als daar in de danslessen
aandacht aan besteed wordt…
Als danser zit je niet te wachten op een heel verhaal
in het midden van het nummer, voorál als je het niet verstaat !
En dat een song daardoor vaak ca. 10 minuten duurt,
is óók niet bevorderlijk voor je inspiratie…
De reden waarom organisatoren én publiek meer voor een DJ kiezen
dan voor een live band zal óók financiële redenen hebben.
Weer een uitstekend blog Morry !
Hoi, voor mij persoonlijk is live muziek veel beter dansbaar, en is er ook echt een begin en eind aan de nummers. Het enthousiasme van de band werkt heel motiverend om lekker uit je dak te gaan. Dj s hebben vaak meer oor voor volume als voor geluidskwaliteit, het draaien van mp3 ipv cd maakt het er niet beter op.
Hoewel bands vaak ook knalhard spelen is het geluid vaak veel zuiverder,
Helaas is mijn gehoor dusdanig slecht dat met mijn oordoppen in het ritme niet meer te ontdekken is van een dj, en van een band met moeite, is het dansen op live muziek vooral ook voor mijn partners veel fijner.
de lengte van de nummers mag soms wel wat korter 8 minuten is echt te lang
Het is heel leuk om op de muziek van een goede liveband te dansen. En als je niet danst is het leuk om naar hun onderlinge interactie te kijken en te luisteren. Ik weet nog dat Bandaventura optrad tijdens een Salsaventura-feest en ik was onder de indruk. Ze speelden ook een zouknummer, en dat deden ze verbazingwekkend goed. Het is de eerste – en tot nu toe enige – keer dat ik live zoukmuziek gehoord heb.
In Amersfoort heb je jaarlijks het Dias Latinos festival en daar zijn veel live optredens. Die optredens zorgen voor een belangrijk deel voor de prettige sfeer tijdens dat festival.
Kortom: ik pleit voor meer live muziek.
Ingaande op vraag 3, (wat we kunnen doen om live muziek weer op de kaart te zetten): misschien is het een idee om cursussen waarin je muziekinstrumenten leert te bespelen aan te bieden. Het zou mij niets verbazen als daar best veel animo voor is. En wellicht blijken er genoeg talentvolle musici tussen te zitten om nieuwe bands te vormen.
Het is zoals Timo en Dennis aangaven, de meeste van ons zijn niet opgegroeid met die ritmes. Ze merken ook terecht op dat de Spaanse teksten voor velen niet te volgen zijn. Dat alles maakt het moeilijker om de muziek écht te leren waarderen. En volgens mij houdt het ook een beetje het “white folks can’t dance” idee in stand. Het zou mooi zijn als er (meer) Engelstalige- of zelfs Nederlandstalige salsa/bachata/merengue gemaakt wordt. Dat zal denk ik alleen gebeuren als meer mensen met één van deze talen als moedertaal die muziek gaan maken. Misschien dansen we over een tijd op heuse “Neder-Latin” 🙂
Net als een DJ of band vind ik dat ook een danser een repertoire moet opbouwen naarmate hij/zij meer ervaren wordt. Anno 2013 is het niet verstaan van een nummer bijna geen excuus meer als je t echt wilt weten. Het internet staat bol van de teksten, en ik zou iedereen (en ook sommige djs, GRR) willen adviseren om de teksten van de nummers die je leuk vindt op internet op te zoeken, en indien je wat vindt, dit door Google Translator te halen. De vertaling is niet perfect, maar je krijgt goed helder wat de muzikanten proberen over te brengen. Enkele steeds terugkerende woorden onthouden helpt hier ook bij, zoals ‘corazon’. Dan zit je in de romantica sfeer. Persoonlijk als salsa jazz / dura liefhebber heb ik vaak liever helemaal geen tekst. Dan kan je puur op muziek dansen….
Jos: als je het met oordoppen in niet meer goed hoort misschien andere oordoppen nemen, bijvoorbeeld van Alpine? Die draag ik altijd en die dempen wel maar het geluid blijft heel helder, echt perfect zo!
Patrick: je suggereert dat ik een avond moet stoppen met dansen en alles moet Shazammen zodat ik weet bij welke nummers ik de tekst moet opzoeken, die in Google translate moet gooien, en dat maar een beetje moet onthouden? 😉
Ik denk dat het onthouden hoe de opbouw van de muziek is toch belangrijker is. Ik heb gisteren geprobeerd meer naar de muziek te luisteren en het is toch soms lastig aan te voelen wanneer een break nou precies komt (denk ik dat het nu is, is het 2 maten later). Maar als het dan lukt is het ook lekker, alleen even oefenen/wennen 🙂
Lyrical salsa kan een geweldige aanvulling zijn op je dans, maar je kunt niet verwachten dat iedereen alle nummers kent of perfect alle soorten en maten Spaans begrijpt.
Live band,is altijd inspirerend,dat ze vooral spelen wat ze zelf leuk vinden,is begrijpelijk,hangt er van af of het een concert is of een salsaparty,dan moeten ze zich aanpassen aan het publiek.
Dat er onbekende nummers worden gespeeld,muzikanten benaderen (hun )muziek heel anders dan dansers,daarom duren de nummers ook veel te lang.
Jammer genoeg heb ik Bandaventura niet gehoord,maar Gerardo Rosales trad op in een kleine bezetting en dat was lekker dansen,dj, Charlie en dj Roggy,draaien echt leuke muziek.
Volgens mij is het meer een kwestie van geld,dan het wel of niet goed presteren voor een
danspubliek,wat best moeilijk is,wat de een leuk vindt,is voor de ander een verschrikking.
Best een grillig publiek,salsadansers.
Dat ik de tekst,niet begrijp,heb ik nooit zo,n probleem gevonden.
Als een band zich kan aanpassen aan de wensen van het (dans)publiek,dan moet het gewoon lukken.
Lachen! Ik begrijp nu uit de reacties dat er sommige mannen (vrouwen?) zijn die denken dat ze Spaans moeten kunnen verstaan om de muziek te begrijpen……. Dat hoeft dus niet. En ja, het is als dame minder leuk om met iemand te dansen die je op welk nummer dan ook, in de meest ingewikkelde serie draaien slingert. Mij imponeer je er niet mee.
Soms jammer dat wij dames er niet veel invloed op uit kunnen (mogen) oefenen. Wij zijn er om te volgen. Dus als jij ons 1001 draaien laat doen, dan doen we dat braaf. En we glimlachen er ook nog lief bij.
Maar weten de heren wat wij als dames appreciëren? Dat we het fijn vinden om een beetje ruimte te hebben om ons eigen ‘dingetje’ te doen? Dat wij het géén questie van onvermogen vinden van een man als hij niet alle, alle, alle combinaties uit de kast trekt, maar ze gedoseerd, in de muziek, gebruikt. En met ons speelt, en wij met hem, en met de muziek.
Misschien een aparte danscursus – salsaplaying with te woman?
Tot dan(s)! P.
Pauline, ik hoor het graag als je hier lessen in gaat geven, dan kom ik langs! 😉
Hoi Pauline,
Salsaplaying! Goede naam 😉 Ik denk dat een goede leider hoort te weten wat de vrouw het leukste vindt: shines, spinnen, lange bewegingen of staccato, losheid of technisch, knus of afstand, uitgedaagd worden of toch geen ingewikkelde dingen… Dat kan de leider inzien door de dame te ‘lezen’, nog vóór de muziek begint! Wat zijn haar kleren, haar schoenen, haar haardracht, hoe rechtop staat ze, hoe ver van de dansvloer ze staat, hoe danste met die andere man eerder op de avond, etc.
Een dame lezen voordat de muziek begint? Ik ben wat dat betreft enorm verrast telkens, vrouwen van wie je verwacht dat ze heel technisch dansen die dan toch vol overgave en gevoel dansen, en vice versa…
Rustig beginnen en opbouwen en tijdens de eerste passen en draaien elkaar lezen en aanvoelen. Je kunt wel proberen te kijken hoe een bepaalde dame danst, maar dat kan ook weer heel anders aanvoelen dan het uitziet.
Ik probeer zaken aan te geven, middels de techniek die ik beheers en de dame mag er altijd een eigen draai aan geven. Dat is voor mij precies mijn doel.
Ik verras de dame en de dame verrast mij en dan is het voor beiden een klein feestje. Volgen en leiden neem ik niet heel erg strak. Het moet geen strijd worden tussen de heer en de dame.
Wat niet kan is dat ik links aan geef en de dame rechts draait. Dan sta ik er voor joker bij. Dat kan niet de bedoeling zijn.
In het begin had ik de moves nodig om er wat van te kunnen maken, Later kwam pas dat ik de muziek er bij betrek en dit is een natuurlijk leer proces, wat bij iedereen anders verloop in snelheid verschilt ook.
Dus een beetje geduld van beiden kanten is wenselijk. Ik ervaar verschillende manieren varierend van heel makkelijk tot heel moeilijk. Net als in het echte leven.
Dames wat appreciëren jullie?
Mijn idee is dat ze lekker willen dansen en moves doen die ze kennen en als we lekker bezig zijn en goed op de maat zitten en dan een paar verrassende moves die goed gaan en dan hebben we lol. Meestal verschijnt er dan een dikke glimlach op het onze gezichten. we have fun.
Is mischien flauw maar reveiling the secrets van morry en sugar brown waren voor mij grote eye openers. Essentie is dat het een feestje word en dat zowel de dame als de heer daar aanbijdragen in balans en harmonie.
Pauline als de glimlach niet helmaal echt is dan voelen vele heren dat ook aan. Heren zijn net mensen net als de dames. 😉
Ik waardeer dat wel. Dat is geduld tonen. Dank daarvoor. Tegenwoordig zeg ik gewoon zelf wat ik er van vind en dan geeft de dame me een tip. Dan leer ik er wat van.
Have a nice dance,
Salsero, Marko en Ton. Ik sta te popelen om te dansen. Wanneer? Waar? x.
Pauline,
Vanavond ga ik naar de oude molstraat 32d daar zit la Bodeguita. Ik val in bij de les van 21.30 tot 22.30. Hoe herken ik je en jij mij? Ik zal een wit overhemd aan doen. Hopelijk is het fotootje genoeg. Salsaplaying with the woman ….
Tot de volgende kans of dans,
Ton x
Pauline,
Als heren 100 draaien doen dan heb je altijd de vrijheid hoe jij het met je dingetje invult. Als kan , het is vaak hoe je het invult.
tot de volgende kans of dans,
Ton
Zelf dans ik graag op muziek van een live band. Het geeft extra sfeer aan de avond. Daarbij is het ook leuk om gewoon te kijken en luisteren naar de band. Je ziet en hoort veel beter wat er gebeurd in de muziek. Een live band geeft meer leven en dat is waar ik van hou.
Ik heb wel een leuk idee maar moet even nadenken hoe ik dit moet uitleggen.
Erg goed onderwerp voor een blog! Nu zie ik dat er meer mensen van live muziek houden!
Als ervaren salsa en zoukdanseres vind ik een band qua sfeer wel wat hebben, maar voegt het niets toe aan mijn dansplezier. Vaak is het juist zo dat je denkt een nr te kennen, maar dat de band het nr dan net iets anders speelt waardoor je een break verkeerd pakt.. Vind het persoonlijk erg belangrijk om op de muziek te dansen en ben van mening dat dit bij het zouk dansen meer gedaan wordt dan bij het salsa dansen. Als ik met een heer dans die dat niet doet en ik een overduidelijke break aan hoor komen die hij niet pakt, pak ik hem zelf of bij een rustiger stukje ga ik langzamer dansen en laat me dan niet alle kanten opsleuren. Ik hoop dan maar dat mijn danspartner mijn initatief hierin kan waarderen en zich bewust wordt van de muziek.
Wat mij betreft hoeft de muziek niet live gespeeld te worden om er lekker op te kunnen dansen. Een goede DJ is helemaal prima!
Waar het gaat om het écht luisteren naar de muziek en de dans volgens de muzikale opbouw opbouwen kan ik (dame) uit ervaring zeggen dat latino’s hier absoluut de beste in zijn. Ze zijn denk ik gewend met die muziek om te gaan, ermee opgegroeid. Bovendien begrijpen ze de teksten en dat merk ik ook vaak in de dans terug.
Hoewel ik qua technisch dansen het liefst dans met oer-Hollandse heren (want die kunnen er wat van!) is mijn ervaring dat, wil je écht één worden met de muziek, het dansen met een latijns-amerikaanse man je deze ervaring geeft. En dat vind ik uiteindelijk heerlijker: opgaan in de muziek en dans, een bijna bovennatuurlijke ervaring.Technisch klopt er misschien weinig van, maar ‘samen-één-zijn met de muziek’ is voor mij de mooiste dansbeleving!
Live muziek of dj? Voor mij ligt het aan het soort feest waar ik ben.
Live muziek zorgt voor een sfeertje waarbij dansen niet altijd hoeft. Het gaat om gezelligheid en genieten van het optreden.
Maar als ik wil knallen, dan hoop ik op een goede dj. Kernwoord is hierbij ‘Voorspelbaarheid’. Zoals Annabelle al schreef: een band rekt een nummer vaak uit en legt breaks op een andere moment. Niet handig als je denkt het nummer te kennen.
Ook is een opgenomen nummer vaak beter uitgebalanceerd. Bij live bands wil het belangrijkste bandlid – de geluidsman/vrouw – nog wel eens tekort schieten. Met onhoorbare zangstem of veel te harde bas tot gevolg. Niet erg als je voor de gezelligheid komt, maar lastig als je lekker wil gaan dansen.
Lyrical salsa (bewegen op de tekst) is vreselijk moeilijk, maar kan een dans een geweldige nieuwe interpretatie geven als beide dansers in hun salsadans het verhaal van het nummer proberen uit te beelden!
Een interessante discussie!
Ik wil aan de 4 punten van Morry nog één punt toevoegen: de hardheid van het geluid. Live bands produceren vaak zo’n tien decibellen meer dan de gemiddelde DJ, wat zo’n dertig keer zo harde muziek is. Als je binnenkomt hoor je niet zozeer muziek maar loop je vaak tegen een “muur van geluid” op. Misschien dat ikzelf hier wat gevoeliger voor ben dan anderen, dat kan zeker, maar voor mij is dit een reden om live bands te mijden. Door de geluidsmassa hoor je vaak de instrumenten niet meer afzonderlijk, vele instrumenten verdwijnen zelfs helemaal. Helemaal erg wordt het als je je oordoppen in doet omdat je (terecht) bang bent voor gehoorbeschadiging. Dan hoor je nog minder van de muziek zelf en kan je op het overblijvende “boem boem boem” gaan dansen.
Ik heb me altijd verbaasd over waarom bands / geluidstechnici denken dat de muziek zo hard moet. Ook goede bands die absoluut het beluisteren waard zijn laten vaak de kwaliteit verdwijnen in een enorme massa “kwantiteit”. Doodzonde. Ik mijd daarom al een tijdje “live” bands en ook DJ’s die vinden dat het “knetterhard” moet. Zelf staan deze DJ’s achter de boxen en ik vraag me af of zij zelf (en de geluidstechnici) niet al zo’n gehoorbeschadiging hebben opgelopen dat zij tien of twintig decibellen missen. Gehoorbeschadiging ontstaat door de hoeveelheid te hard geluid dat je oor gedurende je leven te verwerken heeft gekregen. De arbo heeft daar duidelijke normen voor, normen die in bijvoorbeeld discotheken ver worden overschreden. En bij heel veel live bands. Jammer, maar ik mijd ze, de bands.
Helemaal mee eens. In mijn ervaring zijn er maar weinig geluidsmensen die geen gehoorbeschadiging hebben. Komt het dansgenot niet ten goede.
bij Snow World staat de muziek ook vaak te hard, daarom ga ik er niet zo vaak meer heen helaas.
Helemaal mee eens. Voor mij ook geen live-bands meer. En als ik oordopjes in doe dan mis ik “de maat” en wordt de muziek wel erg vlak. Dat neemt niet weg dat ik het “gedoe” rond een band zeker boeiend en sfeerbepalend vind. Liever live-muziek maar ik wil niet drie dagen met met gezuis in mijn oren rondlopen. Band of DJ, te langer nummers, te weinig afwisseling in ritme, te veel dezelfde muziek stijl, te weinig variatie in land van herkomst, kortom eerlijk gezegd is het nogal subjectief.
Betere oordopjes kopen dan! Ik heb oordopjes van Alpine, kun je kopen bij de Feedback in de Biltstraat. Zitten verschillende filtertjes in (van licht dempend tot sterk dempend). Ik hoor het ritme even goed als wanneer ik ze niet in heb. Ze kosten ongeveer 20 euro voor een setje.
Verder ligt dat puur aan de versterking van het geluid trouwens, ligt niet aan of er wel of niet live wordt gespeeld of een DJ speelt.
“Live bands produceren vaak zo’n tien decibellen meer dan de gemiddelde DJ” – Dit is onjuist. DJ-installaties zijn tegenwoordig snoeihard, en cd’s worden “hotter” gemixed dan ooit. Wij hebben als liveband steeds meer moeite om te concurreren met dit geweld
Dag Morry,
Wat een mooi pleidooi!
Voor mij is fantastisch dansen als je samen kunt “leunen” in de muziek. “Nergens” aan denkend en met het gevoel verbinding maken met de muziek, de diverse instrumenten, de kleur en klank van de zangstem(men) en de danspartner. Daarbij onbewust steunend op danstechniek en herkenning in, van de muziek ( muzikale verhaallijn, spel tussen instrumenten e.d. ). Vaak heb ik geen flauw idee waarover gezongen wordt.
Om lekker te kunnen ” leunen” tijdens het dansen hoeft, en dat geldt voor live én dj, er geen wall-of-noice te zijn, mogen de nummers na ca vier minuten eindigen. Het blijkt in de praktijk nog een hele kunst om de voorkeuren van bands en dj’s en die van de dansers op elkaar aan te laten sluiten….
oh ja, bij voorkeur “leun ik in” live muziek.
saludos.
Beste Morry,
Eigenlijk ben ik erg verbaast dat jij deze discussie opstart!
Als organisator van vele feesten (5 / 6 per maand) heb jij de mogelijkheden op de bands een platform te bieden. En ik vraag mij af waarom je dit in al die afgelopen jaren niet gedaan hebt.|
Het enige wat ik kan bedenken dat je een band niet kan waarderen, maar ja, je hebt hier een pleidooi voor live muziek gepost. Zou het dan toch een financiele kwestie zijn?
Ik kan mij dat best voorstellen maar ik ben er ook van overtuigt als er een platform is met maandelijks live muziek gaat dat zeker een meerwaarde voor de Salsa in Nederland.
Dusssss….